اقتصادیکرمانشاه

از تشکیل بانک اطلاعاتی اصناف پرتخلف تا آغاز به کار “بازرگام” در کرمانشاه

به گزارش ماد: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بر لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی از اصناف پرتخلف در کرمانشاه تاکید کرد.

بهزاد باباخانی، امروز(15 دی) در جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمانشاه با بیان اینکه در سطح بازار واحدهای صنفی داریم که در روند عرضه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مشکل ایجاد کرده و تخلف می‌کنند، گفت: لازم است بانک اطلاعاتی از اصناف پر تخلف در کرمانشاه تشکیل شود.

وی ادامه داد: از هر اتحادیه صنفی 10 واحد پرتخلف باید شناسایی و تعیین تکلیف شوند و اگر قرار است به تخلف ادامه بدهند پروانه آنها ابطال و کار به جوانان جویای کاری سپرده شود که می‌خواهند سالم کار کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بر لزوم اجرای دقیق قانون برای واحدهای صنفی متخلف تاکید و خاطرنشان کرد: واحدهای پرتخلف باید پلمب و یا از مجرای قانونی لغو پروانه شوند.

آمادگی کرمانشاه برای آغاز به کار بازرگام

در ادامه ایرج صفایی مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه نیز از آمادگی استان برای آغاز به کار فروش اینترنتی کالاهای اساسی در قالب سامانه بازرگام خبر داد و گفت: این آمادگی را داریم که کار را از فردا استارت بزنیم.

به گفته این مسئول، در صورت راه‌اندازی بازرگام  و عرضه اینترنتی کالاها در کرمانشاه امکان عرضه 500 مورد کالا در روز با استفاده از بیش از 15 پیک در مرحله اول فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه تنها پنج تا 10 درصد کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از طریق این سامانه و به شیوه تنظیم بازار عرضه می‌شود، عنوان کرد: روند توزیع بیش از 90 درصد کالاها به شیوه قبل و از طریق واحدهای صنفی خواهد بود.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه از مزایای عرضه کالا در قالب سامانه بازرگام هم یاد کرد و افزود: این سامانه اکنون در 16 استان کشور راه‌اندازی شده و حذف واسطه‌ها، جلوگیری از احتکار، یکسان سازی قیمت‌ها، حذف ترددهای غیرضروری، اشتغالزایی و … از مزایای آن است.

صفایی با بیان اینکه آسیب‌ها و معایبی هم برای این شیوه عرضه کالاهای اساسی پیش‌بینی شده، اظهار کرد: مهمترین مشکل محدودیت دسترسی اقشار کمتر برخوردار به اینترنت برای سفارش کالاها است.

به گفته صفایی برای این منظور قرار است در کرمانشاه در مناطق حاشیه شهر در پنج فروشگاه و در مرکز شهر در یازده فروشگاه به صورت فیزیکی هم عرضه کالاها را داشته باشیم و به علاوه از ظرفیت دفاتر تسهیل‌گری نیز برای امکان استفاده افراد کمتر برخوردار از این طرح استفاده شود.

وی معضل دیگر را نامحدود بودن امکان ثبت سفارش افراد و احتمال سوءاستفاده دانست و ادامه داد: برای این معضل نیز می‌توان ساز و کارهایی مثل محدودیت سنی، الزام ورود کد ملی و … را در نظر گرفت.

گرانی مرغ، تخم مرغ، گوسفند زنده و سیب زرد در یک هفته اخیر

در ادامه این نشست شهریار قاسمی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه هم به بیان وضعیت قیمت 56 قلم کالای اساسی بخش کشاورزی در کرمانشاه طی یک هفته اخیر پرداخت و ادامه داد: در این مدت در اکثر کالاها افزایش قیمتی نداشتیم.

وی تنها افزایش قیمت رخ داده در بخش میوه و سبزیجات را مربوط به سیب زرد درجه یک اعلام کرد که از کیلویی 15 هزار تومان به 17 هزار تومان رسیده است.

قاسمی با بیان اینکه در بخش محصولات پروتئینی افزایش قیمت بیشتر بوده، عنوان کرد: قیمت مرغ درب مرغداری از 27 هزار و 500 تومان به 27 هزار و 800 تومان رسیده و احتمال افزایش آن تا 28 هزار تومان هم وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه همچنین از افزایش قیمت مرغ زنده درب مرغداری از 18 هزار و 200 تومان به 18 هزار و 700 تومان هم خبر داد و دلیل گرانی مرغ را عدم عرضه مرغ از سوی مرغداران با قیمت ارزان اعلام کرد.

وی همچنین از افزایش قیمت تخم مرغ هم در یک هفته اخیر خبر داد و افزود: قیمت هر کیلو تخم مرغ از 26 هزار تومان به 26 هزار و 500 تومان رسیده که بنا داریم به زودی با عرضه تخم مرغ تنظیم بازار با قیمت شانه‌ای 43 هزار تومان این قیمت‌ها را کنترل کنیم.

قاسمی با بیان اینکه قیمت گوسفند زنده نیز در یک هفته اخیر افزایش داشته و از کیلویی 58 هزار تومان به 65 هزار تومان رسیده، صادرات دام را بر این قضیه بی تاثیر ندانست.

وی همچنین از توزیع 540 تن برنج تایلندی تنظیم بازار در آینده نزدیک در استان یاد کرد که با قیمت کیلویی 12 هزار و 500 تومان به دست مصرف کننده می‌رسد و گفت: بنا داریم 60 درصد این میزان را در شهرستان کرمانشاه و مابقی را در سایر شهرستان‌های استان توزیع کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا