خودرو

کارنامه درخشان سیاست‌گذاری فروش گروه سایپا

گروه خودروسازي سايپا در راستاي عمل به تعهدات خود توانست سال گذشته ميزان تحويل خودروهاي پيش فروش و فروش فوري را ۴۳ درصد و در سال جاري نيز ۲۴ درصد كاهش دهد.

ماد نیوز –  با شروع تحريم صنعت خودرو در سال ۹۷، شركت‌هاي خودروسازي با چالش هاي جدي در توليد خودرو مواجه شدند و اين امر سبب شد بخشي از تعهدات كه از سال هاي قبل مانده بود، معوق شود.

اما از سال ۹۸ مجموعه سايپا تمام توان و تمركز خود را گذاشت تا از بحران ها عبور كند و با سرعت بيشتري نسبت به ایفای تعهدات جديد و گذشته اقدام كند.

بر اساس آخرين آمارها تا تيرماه سال جاري، تعهدات معوق خودروهاي داخلي سايپا بیش از ۸۵ درصد كاهش يافته، اين در شرايطي است كه سال گذشته اين مجموعه در بخش تعهدات معوق كاهش ۶۷ درصدي را ثبت كرده است.

در اين ميان تعهدات باقي مانده خودروهاي داخلي (منهاي خودروهای مونتاژی تولید مشترک)، توليد شده و پس از تكميل كاري به مشتريان تحويل مي شود. لذا مي توان عنوان كرد كه به زودي تعهدات معوق خودروهاي داخلي سايپا به صفر مي‌رسد.

گروه خودروسازي سايپا در بخش تعهدات عادي (پيش فروش و فروش فوري) به مشتريان نیز توانست كارنامه بسيار خوبي داشته باشد و روند تحويل خودروها را سرعت ببخشد، به گونه اي كه در چند ماه اول سال جاري ميزان كل تعهدات ۲۴ درصد كاهش يافته و سال گذشته نيز در اين بخش كاهش ۴۳ درصدي تجربه شده است.

از این رو و بر اساس هدفگذاری براي سال ۱۴۰۱، سال آينده مجموعه سايپا هيچ گونه تعهدي نسبت به مشتريان خود در تحويل خودرو نخواهد داشت.

تعداد خودروهایی که سایپا به صورت معوق یا غیرمعوق به مشتریان خود بدهکار بود در انتهای سال ۹۷ به بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه می رسید اما این عدد در ابتدای تابستان ۱۴۰۰ با کاهش نزدیک به ۷۰ درصدی، به عدد ۱۷۰ هزار دستگاه رسیده که در مقایسه با شرایط سال های اخیر سایپا و صنعت خودرو ایران، عددی بسیار مطلوب است.

از میان این تعداد خودرو، زمان تحویل حدود ۶ هزار دستگاه گذشته است که اگر این عدد را با تعهدات معوق انتهای سال ۹۷ به تعداد بیش از ۳۰۰ هزار خودرو مقایسه کنیم، می‌توان کارنامه سیاست‌گذاری فروش سایپا را نیز درخشان توصیف کرد.

 در خصوص تعهدات خودروهاي سواري مونتاژی که با مشارکت خودروسازان خارجی تولید می شد، به جهت خروج شركت هاي خارجي از ايران و عدم همكاري، توليد آنها امكانپذير نيست.

بنابراین گروه خودروسازی سايپا سعي كرد كه طرح های متنوع جهت تبدیل خودروها، ارايه كند، از اين رو، سال گذشته معوقات در اين بخش ۲۸ درصد و تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ نيز ميزان تعهدات این خودروها ۵۰ درصد كاهش يافته است.

يكي از اقدامات مهمي كه گروه خودروسازي سايپا طي چند وقت اخير با جديت پيگيري كرده، تعيين و تكليف تعهدات اتوخدمت بود. تا پایان خردادماه سال جاري ۸۲ درصد از ميزان تعهدات در قالب طرح اتوخدمت كاهش يافته است. لذا قابل پيش بيني است كه با سرعت خودروهایي كه در طرح اتوخدمت سايپا متعهد شده بوده تا چندماه آينده به طور كامل تحويل داده شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا