اقتصادی

کدام بازار در بهار سودده بود

بررسی بازدهی بازارها در فصل بهار نشان می‌دهد به جز بازار خودرو و مسکن، سایر بازارها ریزشی بودند.

به گزارش مادنیوز، با وجوداینکه بازارهای طلا، سکه، دلار و بورس در خردادماه با رشد همراه بود، اما میانگین بازدهی آنها در سه ماه نخست سال منفی بوده است.

بازار مسکن و خودرو در فصل بهار همراه با رشد همراه بوده است به‌گونه‌ای که خودرو ۵.۷ درصد و مسکن نیز ۳.۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

بیشترین افت در بورس رخ‌داده است به‌گونه‌ای بوده که ۱۰.۷ درصد ریزش داشته است.

شاخص کل بورس بر اساس اطلاعات موجود در سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان زمستان روی سطح یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۵۷ واحد قرار داشت اما در انتهای بهار سال ۱۴۰۰ این شاخص به یک میلیون و ۱۶۸ هزار واحد رسید که افت ۱۰.۷ درصدی مشاهده می‌شود.

پس از بورس بیشترین افت در بازار طلا ۱۸ عیار رخ‌داده است به‌گونه‌ای که در انتهای سال ۹۹ هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۸۵ هزار تومان بوده اما در حال حاضر به قیمت یک میلیون و ۲۷ هزار تومان خریدوفروش می‌شود که نشان‌دهنده افت ۵.۳ درصدی است.

همچنین در بازار سکه، هر سکه امامی در انتهای اسفند به قیمت ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان خریدوفروش شده است اما در انتهای بهار حدود ۱۰ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است، با این اوصاف افت ۴.۵ درصدی در این بازار مشاهده می‌شود.

اما در بازار دلار افت کمتری نسبت به سایر بازارها مشاهده می‌شود و در این سه ماه ۱.۵ درصد کاهش قیمت رخ‌داده است. در آخرین روز زمستان دلار ۲۳ هزار و ۹۶۳ تومان در صرافی ملی قیمت‌گذاری شده بود اما در ۳۱ خرداد این رقم ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده بود.

بازارهای پربازدید مردم برای معامله، در سال ۱۴۰۰ رونق سال گذشته را نداشت و در شرایط رکورد و نزول کنونی سمت تقاضا نسبت به بهار گذشته کاهش داشته است.

در بهار ۹۹ شاخص کل بورس در سه ماه ابتدایی سال نزدیک به ۱۴۸ درصد رشد کرد. پس از بازار سهام، رتبه دوم بازدهی در این بازه زمانی به بازار طلای ۱۸ عیار تعلق گرفت که ۳۱ درصد افزایش یافت. همچنین

سکه امامی نیز در آخرین بهار قرن ۱۳۰۰، حدود ۳۰ درصد افزایش داشت و تقریبا پا به پای گرم طلا پیش آمد. از طرفی تغییرات بازار مسکن هم کمتر از ۲۰ درصد بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا