سلامت

پاسکاری موج چهارم کرونا؛ کی بود کی بود من نبودم!

راست می‌گویند که «موفقیت هزار پدر دارد و شکست یتیم است!» این را می‌شود از رفتار و کردار مسئولان کشورمان در روز‌های اخیر و به طور ویژه امروز دریافت.

به گزارش مادنیوز به نقل از «تابناک»، با اوج گیری آمار‌های کرونایی در کشورمان و در شرایطی که گزارش‌ها حکایت از اوج گیری موج چهارم کرونا در ۱۲ استان و شروع این موج در ۱۱ استان دیگر دارد و نقشه رنگ بندی کرونایی کشور تقریبا تک رنگ (قرمز) شده، مجادله‌هایی در حال شکل گیری و تکوین است که هدف از آن‌ها انداختن تقصیر‌ها به گردن دیگران است!

برای شروع می‌شود به یکی دو نامه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز‌های اخیر اشاره کرد که هربار آمار‌های کرونایی رو به کاهش می‌گذارد، از مدیریت عالی سخن می‌گوید و به جهانیان کنایه می‌زند و هر بار که آمار‌ها رو به افزایش می‌گذارد، فریادش بلند است که «گفتم و گوش ندادند»، «هشدار دادم و ندید گرفتند»، «پیش بینی کرده بودم… خواهش کردم… التماس کردم…»

سعید نمکی که از فرط تکرار این رفتار، در شبکه‌های اجتماعی به شهرتی خاص رسیده، حالا که موج چهارم کرونا در کشورمان آغاز شده و در حال اوج گیری است، بار دیگر ترجیح داده نامه نگاری کند و بگوید که موافق تعطیلات نوروزی امسال نبود، اما به مخالفتش توجهی نکردند و وضع فعلی نتیجه این بی توجهی است. اظهاراتی که خیلی زود توسط معاون وی بسط داده شد.

آن گونه که معاون کل وزارت بهداشت در یکی از برنامه‌های رسانه ملی گفت، برخی در ستاد ملی مقابله با کرونا مانع شدند تا نوروز به فرصتی برای خاموش کردن شعله‌های کرونا در کشورمان تبدیل شود و آن را به تهدیدی علیه کشور تبدیل کردند. افرادی که آقای معاون تاکید کرد حاضر به افشای نام و هویت شان نیست، اما این تاکیتک هم نتوانست مانع از وسعت گرفتن دعوا شود.

کدام دعوا؟ همان دعوایی که امروز با ورود رئیس جمهور، شاخ و برگ‌های بیشتری یافت؛ پاسخ رئیس قوه مجریه به سخنان معاون وزیر بهداشت که شامل یادآوری این نکته به او بود که «ستاد ملی مقابله با کرونا تنها یک سخنگو دارد و نمی‌شود هر کسی در تلویزیون یک چیزی بگوید. این فقط باعث می‌شود بهانه دست ضدانقلاب دهیم.» دعوایی که به ساعت نکشیده، به عرصه‌های دیگری هم کشید.

یکی از این عرصه ها، دعوای دو وزارت گردشگری و بهداشت بود که ظاهرا دو سر طیف تعطیل شدن/نشدن نوروز ۱۴۰۰ بودند و حالا در تلاش هستند باخت کرونایی اخیر را با تمام توان گردن هم بیاندازند؛ «روند قرمز شدن شهر‌ها ربطی به سفر‌های نوروزی ندارد. این روند زمانی آغاز شد که هنوز سفر‌های نوروزی اتفاق نیفتاده بود. پس چرا ما قرمز شدن شهر‌ها را به سفر‌های نوروزی نسبت می‌دهیم، آن هم در شرایطی که نوروز امسال فقط یک میلیون نفر به مسافرت رفته اند؟»

این بریده از سخنان یکی از معاونان وزیر گردشگری است در پاسخ به اظهار نظر معاون وزیر بهداشت و حتی خود وزیر بهداشت است. اظهارنظری برای خلاصی از بار مسئولیت موج چهارم کرونا که موجب شده مجلس شورای اسلامی هم بعد از سکوت بسیار طولانی مدت درباره کرونا، دست یه کار شود و حتی تلاش کند پای سومین قوه را هم به ماجرا باز کند؛ ارسال دعوت نامه به رئیس قوه قضائیه از طرف کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی!

نامه‌ای که امروز ارسال و منتشر شده و در بخشی از آن تاکید شده: «.. این سوال در ذهن مردم ایجاد شده که چرا چنین شد و در این میان مقصر کیست؟ مرجع و صاحب صلاحیت در این خصوص «ستاد ملی کرونا» است که ریاست آن با رئیس جمهور محترم است. سونامی نوروز، کاملا قابل پیش بینی و پیشگیری بود. قانون مسئولیت مدنی و قانون مجازات اسلامی بخش دیات در این خصوص روشن است و به نظر می‌رسد قصور یا تقصیر را متوجه ریاست ستاد می‌داند…»

مجادله‌ای وسیع که البته فعلا دستگاه قضا به آن وارد نشده، اما تا همینجای کار هم قابل تامل و چه بسا موجب تاسف است. نمونه عینی برای همان مثال معروف که در ابتدای بحث اشاره کردیم. اتفاقی که اگر نوروز ۱۴۰۰ به شکل گیری موج چهارم کرونا منجر نشده بود، جوری دیگری رقم می‌خورد و حالا دعوا بر سر آن بود که همگان ثابت کنند مجاز دانستن سفر برای تقویت روحیه مردم، تدبیر آن‌ها بوده و برای اجرایش مقابل عده‌ای ذی نفوذ ایستادگی کرده اند!
منازعه هایی که می بایست با پرهیز از آنها، به مدیریت اوضاع بحرانی این روزها پرداخت و تلاش کرد موج چهارم کرونا را که بسیار سهمگین تر به نظر می رسد مهار کرد،‌ اما مسئولان به جای آن در تلاشند تا دیگران را مقصر نشان دهند؛ این وزارت خانه، وزارت خانه دیگر را، مجلس دولت را و عده ای دیگر مردم را که منعی برای سفر نداشتند اما حالا در مظان اتهامند که مقصر شکل گیری موج چهارم هستند!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا