سلامت

خبر مخالفت سازمان محیط زیست با شماره‌گذاری خودرو شاهین اشتباه است

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برخي از تست‌های اولیه زیست محیطی خودرو شاهین در زمینه هوای پاک و مسایل زیست محیطی موفقیت آمیز بوده و این خودرو روند اخذ مجوز شماره‌گذاری را طی خواهد کرد.

ماد نیوز –  سید محمد مهدی میرزایی قمی درباره شماره گذاری خودروی شاهین و روندی که این خودرو در پلاک گذاری خواهد داشت، تصریح کرد: اساساً اینکه گفته می‌شود سازمان حفاظت محیط‌زیست با پلاک گذاری خودروی شاهین مخالف است، صحت ندارد و اشتباه است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: روند اخذ مجوز زیست محیطی هر مدل خودرو توسط شرکت های خودروسازی این گونه است که بر اساس دستورالعمل‌ها، تست ها و آزمون‌های زیست محیطی را انجام می دهند و مدارک مورد نیاز را به شرکت های بازرسی که مورد وثوق سازمان حفاظت محیط زیست هستند، ارسال می‌کنند.

وی افزود: بعد از بررسی هاي فني و تطابق با استانداردهاي زيست محيطي توسط شرکت‌های بازرسی، گزارش‌ها به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌شود و در صورت تاييد رويه ها، طی نامه‌ای به پلیس راهور، پلاک گذاری بلامانع اعلام می‌شود.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تمام گزارش‌های فنی و مدارک مربوط به مسایل زیست‌محیطی خودروی شاهین قرار است هفته آتی به سازمان محیط زیست ارسال شود تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه در نتايج برخي از آزمون اولیه زیست محیطی خودروی شاهین كه به صورت غير رسمي دريافت شده، مشکل خاصي مشاهده نشده، به نظر می رسد، مجوزهای نهایی نیز برای پلاک گذاری صادر شود؛ قطعا اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، پیگیری شده و حل می‌شود.

مجوز، یک فرآیند اداری است

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ارایه مجوز یک فرآیند اداری است و شایسته نیست در فضای عمومی و رسانه‌ای درباره ممنوعیت شماره گذاری یک خودرو صحبت شود، چرا که با این گونه خبرها تنها برای مردم نگرانی خاطر ایجاد می‌کنیم.

وی تصریح کرد: از طرفی وقتی هنوز مدارک به صورت کامل به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نشده است، چرا باید پیش داوری و اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط زیست با شماره‌گذاری شاهین مخالف است.

مخالف شماره گذاری نیستیم

میرزایی قمی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مخالفتی با شماره گذاری شاهین یا هر خودرو دیگری ندارد، تاکید کرد: خودروی شاهین یک پروژه ملی است و در این پروژه از نیروی انسانی، مهندسان ایرانی و دانش فنی داخلی استفاده شده، از این رو سازمان حفاظت محیط زیست در چارچوب قوانین، ضوابط و دستورالعمل ها در کنار پروژه‌های ملی است و قطعا حمایت از پروژه شاهین مستثنی از این رویکرد نیست.

وی گفت: مبنای ما در مسایل زیست محیطی قانون هوای پاک است و در ماده ۴ قانون هوای پاک به صراحت عنوان شده که تمام خودروهای تولید داخل (همچنین قبل از پیش فروش) و وارداتی باید استاندارد زیست محیطی داشته باشند و اگر خودرویی این مجوز را نداشته باشد نمی تواند مجوز شماره گذاری اخذ کند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با توجه به توضیحات ارایه شده موضوع پیش فروش و ارایه مجوز شماره‌گذاری فراتر از خودروسازان و مجموعه سایپا است؛ چرا که مجوز پیش فروش خودرو را کمیته خودرو وزارت صمت می دهد.

وی گفت: شرکت های خودروسازی مجوز پيش فروش را از وزارت صمت دريافت مي کنند و متاسفانه در اين بين هيچ گونه استعلامي از سازمان محيط زيست در خصوص دارا بودن مجوزهاي زيست محيطي مربوطه صورت نمی پذیرد؛ در این میان طي دو نوبت مكاتبه رسمي؛ يكي در سال گذشته و يكي هم اخيراً  از وزارت صمت خواسته شده که قبل از ارایه مجوز پيش فروش محصولات خودرويي، حتما استعلام زیست محیطی خودرو را از سازمان حفاظت محیط زیست اخذ کنند و سپس نسبت به پيش فروش خودرو اقدام کنند.

میرزایی قمی تصریح کرد: از سوی وزارت صمت تاکنون در مورد پیش فروش هیچ خودرویی از سازمان محیط زیست استعلام زیست محیطی گرفته نشده است و این موضوع صرفاً محدود به خودروي شاهین نیست.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تست های مربوط به خودروی شاهین در حال تکمیل شدن است و ان شاالله در صورت احراز شرايط فني و استانداردهاي زيست محيطي مربوطه، مجوز خودروي شاهين جهت پلاك گذاري صادر خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا