اجتماعی

حق تبعیض، حق سیلی!

این بار تبعیض به شکل دیگری خود را نشان داد، با تخلف در تخلف.

نماینده قانونگذار که باید نماد احترام به قانون باشد با قانون شکنی و پافشاری بر عبور از خط ویژه، نه تنها این تبعیض نهادینه شده را حق خود می پنداشت بلکه با زدن سیلی به سرباز، نشان داد که می تواند هم قانونگذار باشد و هم قانون شکن!

به گزارش مادنیوز، این اتفاق زمانی افتاد که نماینده مجلس شورای اسلامی می خواست با خودرو اش از مسیر ویژه تردد اتوبوس‌های بی آر تی عبور کند، و در پی ممانعت سرباز وظیفه، با این مامور درگیر شد و مقابل چشمان شاهدان، یک سیلی زیر گوش وی نواخت!

این روایتی بود که مثل بمب در فضای مجازی ترکید و توجه بسیاری را به خود جلب کرد تا جایی که قریب به اتفاق مردم با محکوم نمودن این رفتار، خواستار مجازات نماینده شدند.

از آن سو امیر دریادار رحیمی پور رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: در خصوص موضوع زد و خورد نماینده مجلس با یکی از سربازان نیروی انتظامی معاونت حقوقی ناجا وارد عمل شده و در حال تنظیم شکایتی در این خصوص است. از طریق دادگاه کارکنان دولت به این پرونده رسیدگی و تا به نتیجه رسیدن موضوع مساله بررسی خواهد شد.

ورود رییس مجلس

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به انتشار فیلم برخورد نامناسب یک نماینده مجلس با یک سرباز راهنمایی و رانندگی در صفحه شخصی خود نوشت: در برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفۀ قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و ‌اولین مدافع حقوق آنهاست. در حادثۀ اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ درصورت احراز تخلف، هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی وبرخورد قانونی خواهد کرد.

علاوه بر این، سیّد امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس نیز با بیان اینکه حادثۀ درگیری نماینده مجلس شورای اسلامی با مامور راهور در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در حال بررسی است، گفت: پس از رسیدن گزارش‌ها و ادعاهایی مبنی بر درگیری نماینده مجلس و یکی از مامورین پلیس راهور، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری‌ها را برای بررسی صحت و سقم و چگونگی موضوع آغاز کرد.

رییس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: این هیئت، ادعاهای موجود را بررسی و در صورت صحت و سقم حادثه و چگونگی ماجرا را بررسی و در صورت احراز تقصیر، برخورد قانونی را انجام خواهد داد.

انکار سیلی زدن!

جالب اینکه علیرغم شهادت شهروندان حاضر در صحنه، نماینده مذکور ماجرای سیلی زدن را انکار کرده است.

یکی دیگر از اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: بنده با آقای عنابستانی صحبت کرده‌ام و ایشان درگیری فیزیکی خود با مامور پلیس را به طور کلی تکذیب کردند.

محمدرضا دشتی اردکانی عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در واکنش به خبر ضرب و شتم ماموران نیروی انتظامی توسط یکی از نمایندگان مجلس و روند بررسی این موضوع در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: اگر گزارشی به دست هیئت نظارت برسد قطعا آن را بررسی خواهند کرد، بنده تاکنون استعلام گرفته‌ام هنوز شکایتی به ما واصل نشده است.

وی افزود: بنده با آقای عنابستانی صحبت کرده‌ام و ایشان درگیری فیزیکی خود با مامور پلیس را به طور کلی تکذیب کردند.

دشتی اردکانی ادامه داد: آقای عنابستانی گفتند که سرباز به من توهین کرد، ولی بنده به صورت فیزیکی با وی درگیر نشده‌ام. باید این پرونده را در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی کنیم و نتیجه آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

قانون چه می گوید؟

در کنار همه اینها لازم است یادآوری شود که آیا خط ویژه عبور اتوبوس‌های شرکت واحد، مسیری برای عبور خودرو‌های نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان است و برای عبور از آن مجوز‌های ویژه صادر می‌شود؟ قانون راهنمایی و رانندگی در این باره چه می‌گوید؟

تامل در این خصوص به بند ۴۹ ماده یک آیین نامه راهنمایی و رانندگی می‌رسد که به تعریف اصطلاحاتی که در این قانون استفاده شده اختصاص دارد و «خط ویژه» را این گونه تعریف می‌کند: «مسیری است که به و‌سیله خط‌کشی با رنگ متفاو‌ت از خطوط دیگر و یا علایم و یا موانعی از بقیه مسیر‌ها مشخص شده و برای عبور و مرو‌ر یک یا چند نوع و‌سیله نقلیه اختصاص دارد.»

اما چه نوع وسایل نقلیه‌ای مجاز به عبور از این خطوط ویژه هستند؟ آن گونه که آیین نامه مشخص کرده، تنها خودرو‌هایی مجاز به تردد در این مسیر‌ها هستند که روی تابلو‌های ویژه نصب شده در ابتدای مسیر مشخص شده اند. تابلو‌هایی که در تهران اغلب اتوبوس‌ها را مجاز به تردد از این مسیر‌های ویژه ذکر کرده اند و هیچ مجوزی به عبور خودرو‌های دیگر نمی‌دهند، الا خودرو‌های امدادی که استثنا هستند.

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم خودرو‌های امدادی مانند خودرو‌های آتش نشانی و آمبولانس‌ها تنها زمانی مجوز تردد در این مسیر‌های ویژه را دارند که در حال انجام ماموریت باشند و در غیر این صورت حتی آنها هم اجازه ندارند به خط ویژه وارد شوند. قانونی که حتی برای خودرو‌های پلیس نیز صادق است و یا حتی خودرو‌های خدماتی (مثل خودرو‌هایی که برای تعمیر گارد ریل یا رفع انسداد مسیر اعزام می‌شوند.)

بنابراین، عبور خودرو‌هایی مانند خودرو حامل نماینده مجلس، تخلف از قانون است و محلی از اعراب ندارد؛ تخلفی که ظاهرا به شکلی عجیب، زمینه برای ارتکاب آن فراهم آمده و این موضوع در ماجرای اخیر هم یادآوری شده است؛ اینکه برای برخی خودرو‌های خاص مجوز عبور از خط ویژه صادر می‌شود و این خودرو‌ها با چراغ گردان و اتکا به آن مجوز می‌توانند وارد خط ویژه شوند!

این در حالی است که می‌دانیم بر اساس قوانین، تصمیم ماموران پلیس در این موارد بر قانون ارجحیت دارد و بر همین اساس است که می‌بینیم در مواقعی که ترافیک به شدت سنگین می‌شود و گره می‌خورد، ماموران پلیس راهور اقدام به هدایت خودرو‌های عبوری به خطوط ویژه می‌کنند تا از بار ترافیکی بکاهند. اکنون اگر بدانیم در ابتدای بسیاری از خطوط ویژه در تهران، ماموران وظیفه مستقر شده اند، عبور خودرو‌هایی مانند خودروی نمایندگان می‌تواند امری قانونی یا شبه قانونی باشد!

نکته‌ای که با اتکا به آن، مشخص می‌شود تلاش برای عبور از خط ویژه بدون اجازه مامور پلیس که در محل حضور دارد، حتی در صورتی که مجوزی هم باشد، تخلف غیرقابل چشم پوشی است؛ تخلفی که باید دید چه مجازاتی برای نماینده خاطی مجلس به دنبال دارد؛ برای نماینده‌ای که در جایگاه قانونگذاری است و تخطی وی از قانون آنقدر عجیب هست که انتظار برخورد‌هایی جداگانه در مجلس باید هم برود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا