اقتصادی

بازی با آمارها؛ کاهش جمعیت بیکار یا کاهش جمعیت فعال؟

مرکز آمار نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در پاییز ١٣٩٩ را منتشر کرد تا دولت اعلام نماید که جمعیت بیکار کشور کاهش یافته است، در حالیکه در خبرها اصلا به کاهش جمعیت فعال کشور اشاره نمی شود!

به گزارش مادنیوز، مطابق این نتایج، در پاییز سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل، جمعیت غیرفعال کشور افزایش و جمعیت شاغل و بیکار کشور (جمعیت فعال) با کاهش مواجه شده است که این کاهش در مقایسه با فصل تابستان سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل، شدت کمتری داشته است.

بررسی نرخ بیکاری افراد پانزده ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹.۴ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٨، ١.٢ درصد کاهش یافته است.

در پاییز ١٣٩٩، به میزان ۴۱.۴ درصد از جمعیت ١۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز١٣٩٨) ٢.٩ درصد کاهش یافته است.

در واقع، دولت با حذف حدود ۳ درصدی از جمعیت فعال کشور از آمارگیری، باعث شده که آمار بیکاری علی الظاهر کاهش یابد و در جریان اعلام خبرها، فقط به بیان کاهش بیکاری بپردازد و هیچ اشاره ای به کاهش نرخ مشارکت اقتصادی و حذف ۳ درصدی از آمار جمعیت فعال نداشته باشد❗️

اینگونه است که سفره مردم به همان کوچکی می ماند و جوانان کماکان بیکار هستند، اما آمارها، بهبود را نشان می دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا