اقتصادی

بازدهی 182 درصدی تا 15 صدی؛ پول ها به کجا رفت؟

سه چهارم از روزهای سال 99 را پشت سر گذاشتیم. تنها سه ماه تا پایان سال 99 باقی مانده است. سالی که در آن تا اینجای کار، اقتصاد دچار شوک های بسیاری بود و بازارها در آن با اُفت و خیزهایی زیادی را تجربه کردند.

به گزارش مادنیوز به نقل از تابناک اقتصادی، در 9 ماه ابتدایی سال جاری شیوع ویروس کرونا در کشور، در کنار تحریم ها کمر اقتصاد ایران را بیش از پیش خم کردند. حالا در سه ماه پایانی و با کشف واکسن کرونا و همچنین تغییر سکاندار آمریکا، اقتصاد ایران شاید بتواند نفسی را به راحتی بکشد. در ادامه مطلب به بررسی بازدهی بازارها در 9 ماه ابتدایی سال خواهیم پرداخت.

بازدهی 182 درصدی بازار سرمایه

سال در حالی آغاز شد که بورس حرف اول را در بین بازارها به لحاظ بازدهی می زد. در 5 فروردین ماه 1399 شاخص کل در کانال 508 هزار و 661 واحدی سیر می کرد اما به یکباره با آغاز روزهای کاری سال جدید و با هجوم نقدینگی به این بازار، کانال ها یکی پس از دیگری در نوردیده شد و در نهایت شاخص کل در اردیبهشت ماه سال جاری بود که قله یک میلیون واحدی را به خود دید. بعد از استراحت چند روزه و اصلاح کوچکی که شاخص کل انجام داد، دوباره راند دوم صعودی از 6 خرداد ماه 1399 شروع شد و این راند تا کانال دو میلیون و 78 هزار واحد ادامه داشت. پس از آن از 19 مرداد ماه بود که یک اصلاح سنگین قیمتی در بازار سرمایه آغاز شد و این اصلاح تا 20 آبان 99 ادامه داشت.

در پایان معاملات 30 آذر ماه 1399، شاخص کل با اُفتی 2692 واحدی بر روی کانال یک میلیون و 436 هزار و 430 واحدی قرار گرفت. با این حساب بازدهی بورس در 9 ماهه اول سال جاری 182 درصد بود.

بازدهی قیمت سکه بهار آزادی 85 درصد

طبق آمارهای موجود قیمت هر سکه بهار آزادی در 6 فروردین ماه سال جاری 6 میلیون و 178 هزار تومان اعلام شد که این قیمت در آخرین روز آذر ماه 99 با رشد 85 درصدی به 11 میلیون و 420 هزار تومان افزایش یافت.

جایگاه سوم پربازده ترین بازار به طلا رسید

در ششم فروردین ماه سال جاری قیمت هر گرم طلای 18 عیار بر روی تابلوی طلافروشان 617 هزار و 800 تومان به ثبت رسید. در 30 آذر ماه سال جاری قیمت هر گرم طلای 18 عیار با رشدی 84 درصدی نسبت به ششم فروردین ماه، یک میلیون و 137 هزار تومان معامله شد. بنابراین بازدهی طلا برای سرمایه گذاران آن در نیمه اول سال جاری 84 درصد بوده است.

ثبت رشد 75 درصدی برای قیمت مسکن

متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در فروردین ماه سال جاری، 15 میلیون و 545 هزار و 700 تومان گزارش شد. گزارش آبان ماه سال جاری پیرامون بازار مسکن که آخرین گزارش منتشر شده تا این لحظه می باشد، نشان داد که متوسط قیمت مسکن با رشدی 75 درصدی در مقایسه با فروردین ماه 99 به 27 میلیون و 193 هزار و 100 تومان افزایش یافته است. این یعنی بازدهی مسکن در 9 ماه ابتدایی سال 99، 75 درصد بوده است.

رشد 70 درصدی قیمت دلار

در بازار ارز نیز اوضاع در ابتدای سال جاری آرام بود اما از اواسط اردیبهشت ماه 99 طوفان رشد قیمت ها به این بازار نیز رسید. در حالی که در 11 فروردین ماه سال جاری قیمت هر دلار 14 هزار و 903 تومان اعلام شد، این نرخ رفته رفته افزایش یافت و این افزایش از اواخر اردیبهشت ماه و با خروج پول از بازار بورس، شدیدتر هم شد. در نهایت قیمت دلار در آخرین روز پاییز بر قله 25 هزار و 396 تومان ایستاد تا بازدهی دلار در نیمه اول سال 70 درصد شود!

بازدهی سپرده گذاری در بانک ها 15 درصد

طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی یکساله 16 درصد و برای سپرده‌های دوساله 18 درصد تعیین شد. حالا با درنظر گرفتن صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که به طور معمول بازدهی بین 18 تا 22 درصد دارند، می‌توان متوسط نرخ سود بانکی را 20 درصد در نظر گرفت که بدین ترتیب در 9 ماهه امسال سپرده‌گذاران بانکی 15 درصد بازدهی کسب کرده‌اند.

بازارها در زمستان 99 چه روندی را طی خواهند کرد؟

به نظر می رسد که در سه ماهه پایانی سال جاری بازار سرمایه با توجه به اینکه یک اصلاح سنگین را پشت سر گذاشت و هم اکنون در شرایطی قرار گرفته است که سایه همه ابهامات از جمله تغییرات نرخ سود بانکی از سر آن کنار رفته است، شرایط بهتری را در مقایسه با سایر بازارها داشته باشد. هم اکنون وضعیت حجم و ارزش معاملات، ورود پول حقیقی و روان تر شدن معاملات در این بازار همه گواه بهبود شرایط است.

الهه ظفری تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه طی مصاحبه ای گفت: در حال حاضر هرچه بیشتر پیش می‌رویم روند مثبت شکل گرفته در فاکتور‌های بنیادی بازار مثل نرخ‌های جهانی، قیمت دلار و سایر اخبار مثبت برای صنایع ادامه دار و با ثبات بوده است که در نهایت بیش از پیش دید مثبت به بورس را تقویت می‌کند.

در مورد بازار مسکن هم قیمت ها به حدی رسیده است که شاهد کاهش حجم معاملات در این بازار هستیم و این نشان دهنده قفل شدن بازار مسکن و کاهش قدرت خرید مردم در حوزه مسکن می باشد. ادامه روند کنونی می تواند بازار مسکن را در یک شرایط رکودی قرار دهد و حداقل اگر روند قیمتی در این بازار در سه ماهه پایانی سال نزولی نباشد می توان این ادعا را داشت که قیمت ها تا حدودی شیب تند افزایشی خود در نه ماهه ابتدایی سال را هم نخواهند داشت.

در بازار دلار و با امید به اینکه احتمالاً رئیس جمهور جدید آمریکا شاید به برجام بازگردد و تحریم ها علیه ایران را بردارد، پیش بینی این است که حداقل اگر روند این ارز خارجی در سه ماهه پایانی سال نزولی نباشد، در همین محدوده های 23 تا 25 هزار تومان در نوسان باشد.

با این اوضاع قیمت دلار می توان پیش بینی کرد که اوضاع در بازار طلا و سکه نیز به مانند بازار ارز باشد. یعنی می توان امیدوار بود که در صورت رخ ندادن اتفاقی غیرمترقبه شرایط در بازار طلا و سکه نیز تقریباً باثبات باشد و دیگر خبری از جهش های قیمتی چشمگیر نه ماه ابتدایی در این بازارها مشاهده نگردد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا