اقتصادی

آمار بازار کار ایران/حضور 42درصدی در بازار کار

مدیرکل دفتر جمعیت و نیروی کار مرکز آمار ایران با بیان اینکه بازار کار در ایران به شدت به شرایط فصلی وابسته است، گفت: در تابستان امسال از ۶۲میلیون نفر جمعیت سن کار در ایران ۴۱.۸درصد در بازار کار فعال بودند.

به گزارش مادنیوز به نقل از ایرنا، «علی اکبر محزون» افزود: در فصل تابستان امسال تنها ۴۱.۸ درصد جمعیت سن کار در کشور در بازار کار خود را عرضه کردند و عده ای نیز به دلایلی خود را وارد بازار نکردند.

مدیرکل دفتر جمعیت و نیروی کار مرکز آمار ایران یادآورشد: این در حالی است که در نرم جهانی باید ۶۰ درصد جمعیت سن کاردر بازار کار فعال شوند.

وی با بیان اینکه در تابستان سالجاری در مجموع ۲۳ میلیون و ۵۴۲ هزار در کشور ما شاغل بودند، افزود: از این تعداد ۱۴ میلیون و ۲۹۸ هزار نفر در هفته بیش از ۴۴ ساعت کار کردند و ۳۴ درصد نیز از این افراد کمتر از ۴۴ ساعت مشغول کار در بازار بودند.

مدیرکل دفتر جمعیت و نیروی کار مرکز آمار ایران با بیان اینکه نرخ بیکاری یک شاخص کلان اقتصادی در کشورها محسوب می شود، گفت: در مقایسه با تابستان سال گذشته در فصل تابستان امسال شاغلین بازار یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کمتر بودند.

محزونی با بیان اینکه نرخ بیکاری در تابستان امسال ۹.۵ درصد بود، گفت: این در حالی است که عدد متوسط نرخ بیکاری در بسیاری از کشورهای جهان بین ۶ تا ۷ درصد است و ۹.۵ درصد عدد کمی نیست .
۷۰ درصد بنگاه ها در ایران کمتر از ۵ نفر شاغل دارند

یک کارشناس امور اقتصادی در این گفت وگوی تلویزیونی با تحلیل شاخص های بازار کار ایران در تابستان امسال اظهارداشت: ۷۰ درصد بنگاه های تجاری در ایران کمتر از ۵ نفر شاغل دارند و تحریم ها و شرایط اقتصادی و کرونا این مساله را به شدت آسیب پذیر کرده است.

«فاطمه عزیزخانی» افزود: بررسی ها نشان می دهد که ۶۰ درصد شاغلین در ایران غیر رسمی هستند و در استانهای مرزی و محروم این رقم به ۷۰ درصد می رسد.

وی با بیان اینکه ۳۷ درصد شاغلین درکشور ما به وجود آورنده شغل خود هستند، یادآورشد: این رقم در استانهای مرزی و نقاط محروم کشور بیش از ۵۰ درصد است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: وضعیت بازار کار در ایران خوب نیست و وظیفه مراکز علمی و پژوهشی است نسبت به این شرایط حساسیت بیشتری نشان دهند تا تصمیم گیرندگان در خصوص جمعیت غیر فعال پنهان و کاهش نرخ بیکاری در کشور تصمیم مناسبی بگیرند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا