خودرو

وجود خودروهای کف پارکینگ خودروسازان، متوجه قطعه سازان نیست

به گزارش خبرخودرو، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام می کند که طی جلسه ای که در مجلس شورای اسلامی و با حضور مسئولین مرتبط برگزار شد، پرداخت تسهیلات 844 میلیون یورویی به مرحله اجرا نزدیک تر شده است.
ماد نیوز؛هادی موید – رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام می کند که طی جلسه ای که در مجلس شورای اسلامی و با حضور مسئولین مرتبط برگزار شد، پرداخت تسهیلات 844 میلیون یورویی به مرحله اجرا نزدیک تر شده است.

محمدرضا نجفی منش در این نشست خبری اظهار داشت: اخیرا جلسه ای در مجلس شورای اسلامی درخصوص تسهیلات 844 میلیون یورویی با حضور مسئولینی از انجمن همگن قطعه سازان کشور، بانک مرکزی و وزارت صمت و فراکسیون پاسخگویی مجلس شورای اسلامی برگزار و مقرر شد که پرداخت این تسهیلات در دستور کار قرار گیرد و در این خصوص، انتخاب تسهیلات ارزی یا ریالی و به تبع آن بازپرداخت ارزی یا ریالی در اختیار قطعه ساز خواهد بود.

وی درخصوص واگذاری باقیمانده سهام دولت در خودروسازی ها و خصوصی سازی صنعت خودرو گفت: با دولتی شدن خودروسازی ها، مشکلات این حوزه آغاز شد و اگر دولت از این صنعت خارج شود اقدام مثبت و موثری خواهد بود. ما پیشنهاد داده ایم که کنسرسیومی از قطعه سازان برای خرید سهام دولت وارد شوند چراکه قطعه سازان بالاترین اهلیت و آمادگی لازم را برای این کار دارند، اما آنچه که مهم است این است که در هر صورت، قیمت گذاری نباید دستوری باشد.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در پاسخ به سوالی درخصوص سرمایه گذاری در پروژه پژو 301 گفت: سرمایه گذاری ها قبلا انجام شده و تصمیم ایران خودرو مبنی بر تولید پژو 301 تصمیم درستی بوده است.

نجفی منش گفت: برنامه ریزی ها درخصوص قطعات های تک نیز انجام شده که از ذکر جزئیات مربوط به آن خودداری می کنیم.

نائب رئیس انجمن در این نشست خبری درخصوص تاثیرگذاری تحریم ها گفت: سوال اصلی این است که چه اندازه از مشکلات ما مربوط به تحریم است؟ تحریم ما را فلج نکرده و بزرگترین مشکل، فضای کسب و کار است که به روابط ما با خودروسازان برمی گردد.

امیرحسین جلالی افزود: وجود خودروهای کف پارکینگ خودروسازان، متوجه قطعه سازان نیست، اگر خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند و قیمت مواد اولیه بروز شود، قطعه سازان به خوبی قطعات مورد نیاز را تامین می کنند.

نائب رئیس انجمن گفت: راه برون رفت از مشکلات، وجود قرارداد شناور و عادلانه با زمان پرداخت قابل پیش بینی است.

جلالی گفت: اعتماد بانک ها از قطعه ساز و خودروساز سلب شده و این مساله برای یک صنعتگر، اتفاق ناخوشایند و سنگینی است.

نائب رئیس انجمن گفت: سازمان های درگیر در امر تولید، انسجام طولی و عرضی ندارند و ما تولیدکنندگان بین آنها گیر افتاده ایم.

جلالی گفت: اینکه خودروساز بگوید قطعه ساز نمی تواند پا به پای مسائل تکنولوژیک خودروساز پیش رود امر درستی نیست. ما همواره در شرایط سخت و دشوار قرار داریم و در این شرایط هیچ مدیری نمی تواند به خوبی پیش رود.

نائب رئیس انجمن گفت: ما نباید متکی به نفت باشیم و به یک استراتژی بلندمدت نیاز داریم تا صنعتی داشته باشیم که دارای تراز ارزی مثبت باشد.

بهروز حبیبی از اعضاء هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن استان تهران درخصوص پروژه پژو 301 گفت: تنها مساله در این خصوص، نقدینگی است و اگر نقدینگی تامین شود مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی درخصوص نهضت داخلی سازی قطعات گفت: بحث داخلی سازی قطعات موضوع جدیدی نیست اما این کار بدون تامین مالی امکان پذیر نیست و تامین نقدینگی، شرط اول تحقق این امر است.

حسن جمالی کاظمینی از اعضاء هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن استان تهران در پاسخ به سوالی درخصوص توان قطعه سازان درصورت تداوم شرایط فعلی گفت: وضعیت قطعه سازان وخیم است و دولت باید از این صنعت حمایت کند. درغیر اینصورت این صنعت بیش از 2 ماه دیگر دوام نخواهد آورد و این صنعت تعطیل و کارگران بیکار خواهد شد.

جعفر نصیری مهربانی عضو هیات مدیره و خزانه دار انجمن قطعه سازان همگن استان تهران گفت: هم اکنون شرایط قطعه سازان دشوار است؛ ما در سالهای گذشته با پیش پرداخت خرید می کردیم اما اکنون در سال رونق تولید، علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه، خط اعتباری ما را نیز قطع کرده اند و پیش پرداخت ها نیز افزایش یافته است.

وی گفت: ما 3 ماه پس از پرداخت پول، به مواد اولیه می رسیم و مساله دیده نشدن پروسه زمانی، ازجمله مشکلات ما است.

علیرضا اقصائی عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن استان تهران گفت: پتانسیل ما بیش از آن چیزی است که امروز برای ما تبدیل به آرزو شده اما به کارگیری این پتانسیل و استعدادها مهم است. ما با قیمت های سال 96 و 95 در حال کار هستیم و لازم است قراردادها بروز شود.

وی گفت: تمام قطعه سازان می توانند متناسب با بضاعت مالی به تولید قطعات های تک بپردازند.

رونقی از اعضاء انجمن قطعه سازان همگن استان تهران اظهار داشت: این صنعت متعلق به مملکت است و ما به کشور متعهد هستیم. شرکت رنو اذعان داشت به این دلیل به ایران آمده که ایران، قطعه سازی و نیروی کار خوبی دارد. نیروی انسانی سرمایه است و ما در حال از دست دادن این سرمایه هستیم.

بهرام طیبی عضو علی البدل هیات مدیره انجمن قطعه سازان همگن استان تهران اظهار داشت: کلیه قطعه سازانی که در چند دهه گذشته کار کرده اند دانش بنیان و قوی هستند و باید از دانش و تجربیات آنها استفاده شود و اگر شرکت های دانش بنیان جدید به این حوزه وارد شوند نمی توانند سریعا به نتیجه برسند.

وی گفت: بهتر است دولت از قطعه سازان حمایت کند. در حال حاضر تحریم داخلی بیش از تحریم خارجی است. پتروشیمی و فولاد مبارکه دشواری های بسیاری را برای قطعه سازان به وجود آورده اند. ما باید خرید نقدی انجام دهیم و بیمه و دارایی نیز از دیگر دشواری های ما هستند.

غلامحسین صداقت از اعضاء انجمن قطعه سازان همگن استان تهران در پاسخ به سوالی درخصوص اولویت خودروسازان در برخورد با قطعه سازان گفت: فرض کنید قطعه مربوط به کارخانه بنده به خودروسازی رسیده اما قطعات دیگری به خودروسازی نرسیده و بنابراین خودرو تکمیل نشده، در اینجا اولویت خودروساز، قطعه ای است که هنوز به خودروسازی نرسیده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا