عمومی

حکمرانی نو نیازمند جهاد تولید و جهاد تصمیم است

به گزارش پایگاه خبری ماد، دکتر محمدباقر قالیباف در نشست سومین اجلاسیه بین‌المللی فعالان مهدویت که دیروز (سه‌شنبه، 17 خرداد) در سالن شهید مطهری ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با تبریک دهه
 
کرامت و ادای احترام به شهدای حادثه تروریستی مجلس گفت: درود می‌فرستم به روح شهدای 17 خرداد ماه که مصادف با سالروز حمله تروریست‌های داعش به مجلس شورای اسلامی است و به خانواده‌های شهدای این حادثه عرض تبریک و تهنیت دارم، حادثه ای که بانیان آن دست‌پرورده استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی بودند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در ایام نیمه خرداد قرار داریم و جا دارد درود بفرستیم به همه شهدای انقلاب به ویژه شهدای 15 خرداد و روح پرفتوح امام شهدا، امامی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت و سیر الی‌الله او عمل خالصانه بود که تبلور و عصاره این معنا را در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌بینیم که فرمودند امام روح و جان انقلاب بود کما اینکه این انقلاب بدون نام امام خمینی (ره) در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست.
 
وی تصریح کرد: این انقلاب اسلامی بود که امروز باعث حیات مجدد اسلام در این عصر شد و باعث عزت و افتخار مسلمین در این مقطع از زمان شده است؛ آن‌هم در اوج فرهنگ نئولیبرالیستی و اومانیستی که در بشریت و دنیا حاکم بود.
 
قالیباف در ادامه ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این اجلاسیه در خصوص فرهنگ مهدویت یادآور شد: وقتی حرف از مهدویت است، صحبت از عدالت، اخلاق و همه خوبی‌ها و ترسیم یک آینده روشن برای بشریت است و مهدویت در حقیقت بحث خواسته‌های الهی و انسانی است.
 
فرهنگ مهدویت، فرهنگ امیدآفرین و نشاط ‌آفرین برای همه انسان‌ها است
 
وی در تشریح فرهنگ مهدویت افزود: این فرهنگ امیدآفرین و نشاط ‌آفرین برای همه انسان‌ها است و در فطرت همه وجود دارد ضمن اینکه بحث مهدویت پیرامون خلافت الهی در زمین و وجود حضرت حجت و حجت الهی بر زمین و عالم است و این واقعیتی انکارناپذیر و جزء حقایق نظام آفرینش است و تنها موضوعی شرعی، دینی، اجتماعی و اداره اجتماع نیست بلکه بحث از یک انسان کامل است که در بین ما وجود دارد و واسطه فیض الهی بین این عالم و عالم بالاست.
 
به گزارش مادنیوز، رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هر کسی بتواند در مسیر ترویج فرهنگ مهدویت کوچکترین حرکتی انجام دهد از جانب خداوند برای وی روزی محسوب می‌شود؛ بنابراین باید از خدا بخواهیم که توفیق این خدمت و حرکت را بیابیم و جزء منتظران واقعی امام زمان (عج) باشیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام عزیز و انقلاب اسلامی به تعبیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، آغازگر عصر جدید عالم هستند افزود: بنابراین حرکت در این مسیر باید به گونه‌ای باشد که روح جدید انقلاب به درستی فهم شود و بدانیم در چه زمانی و چه محیط استراتژیکی، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.
 
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه فلسفه انقلاب اسلامی برخاسته از دو فرهنگ بود یکی فرهنگ عاشورای حسینی و دیگری فرهنگ مهدوی گفت: عاشورای حسینی برای این است که ما مقاومت و ایستادگی کنیم و فرهنگ مهدویت برای امید به آینده و الگوی آینده‌ساز و امیدآفرین برای جامعه انقلابی و ملت عزیزمان بود.
 
بیانیه گام دوم انقلاب منشوری خلاصه، فشرده و حکیمانه از سرگذشت تا سرنوشت ماست
 
وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب منشوری خلاصه، فشرده و حکیمانه از سرگذشت تا سرنوشت ماست و در این مسیر حرکت در گام دوم انقلاب مشخص می‌شود که باید در این مسیر حرکت و تا ظهور به آن توجه شود.
 
قالیباف با بیان اینکه وقتی از فرهنگ مهدوی سخن می‌گوییم بحث از یک تحول معرفتی و معنوی است که این دو باعث پیروزی انقلاب اسلامی شد گفت: باید در حال حاضر به سمت جامعه‌ای اسلامی و تمدن نوین اسلامی و به سمت نهضت انتظار و ظهور خورشید عظمای ولایت مهدی (عج) حرکت کنیم و در این راستا در جهت تحقق گام دوم انقلاب به پیش برویم.
 
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه بدون شک ریشه همه دشمنی‌ها با انقلاب اسلامی به باورهای عاشورایی و مهدوی برمی‌گردد تأکید کرد: دشمنان این باورها، با جمهوری اسلامی که روح آن برخاسته از اسلام ناب و ریشه در فرهنگ و عترت است، مشکل دارند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در دهه‌های گذشته اگر ما هزینه‌های زیادی دادیم، فرزندان و بزرگان بسیاری از این آب و خاک به شهادت رسیدند و ملت مشقاتی را تحمل کرد، برای تداوم استقلال، آزادی، مبارزه با سلطه‌گری و زیر بار سلطه نرفتن بوده است.
 
وی افزود: وقتی به گذشته نگاه و تحلیل می‌کنیم، می‌بینیم عظمت و قدرت این انقلاب و ملت را دشمنان کمر بسته انقلاب بیشتر درک کرده‌اند تا کسانی که فکر می‌کردند تاریخ مصرف انقلاب گذشته و انقلاب یکبار مصرف است، همان‌هایی که حالا از گذشته خود پشیمان شده‌اند.
 
وی تأکید کرد: امروز باید بگویم در بخش قابل توجهی از نارسایی‌های کشور و در کنار فشارهایی که دشمنان برای این ملت ایجاد کرده‌اند و دست از آن برنمی‌دارند، الزاماً همه مشکلات به دلیل فشارهای دشمنان بیرونی نیست بلکه بخشی به خاطر کسانی است که باورهای انقلاب را از دست داده‌اند و در حوزه اداره و تصمیم‌گیری به آن باورهای اساسی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن شد توجه نکردند.
 
از فرهنگ مهدویت، جبهه مقاومت و ایستادگی پدیدار شده است
 
دکتر قالیباف با بیان اینکه از فرهنگ مهدویت، جبهه مقاومت و ایستادگی پدیدار شده است تأکید کرد: ما در دوران دفاع مقدس دیدیم تمام اراده رژیم صهیونیستی این بود که در مرزهای غربی با ما مبارزه کنند اما امروز می‌بینیم که امت اسلامی در بلند‌ی‌های جولان کنار گوش آنها ایستاده و برای رژیم صهیونیستی غیرقابل تحملند؛ این قدرت و جایگاه نتیجه تمسک به فرهنگ مهدویت است که باعث شد در برابر هژمونی آمریکا که در خاورمیانه هزاران میلیارد دلار برای آن هزینه کرد ایستادگی کنیم.
 
رئیس قوه مقننه با بیان این که متاسفانه می بینیم که فاصله گرفتن از بینش و روش انقلاب، دامنگیر ما شده است تأکید کرد: کارآمدی دین در اداره جامعه مهمترین وظیفه ماست که باید به آن عمل کنیم و این متوجه یکایک ما مسئولان است که باید در عمل آن را نشان دهیم تا بتوانیم بگوییم که منتظر واقعی هستیم و در مسیر ظهور حرکت می‌کنیم.
 
وی با بیان این که برای ساختن دولت اسلامی باید 3گام مهم برداریم، گفت: اولین گام در عرصه خدمات عمومی مشترک است که مورد نیاز همه جوامع است و این خدمات باید هم توسط خود مردم تولید شود و هم این که با بقیه کشورها قابل رقابت باشد.
 
قالیباف اضافه کرد: امروز مطالبه عقلانی و منطقی مردم از مسئولان این است که خدماتی که دریافت می‌کنند قابل مقایسه با سایر کشورها باشد، البته مردم عزیز ایران که برای عزت و استقلال کشور، فرزندانشان را فدا کرده‌اند و فشارهای مختلف را تحمل کردند شرایط کشور و فشارهای دشمنان را درک کرده و تحمل می‌کنند و پای کار کشور هستند، ولی ما به عنوان مسئولان کشور مکلف هستیم که خدمات عمومی که به مردم‌مان ارایه می‌کنیم قابل رقابت با سایر کشورها باشد.
 
وی تصریح کرد: در مقابل این فشارها هرکشوری به جز مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی بود امکان تداوم و بقا نداشت و دیدیم که در نتیجه همین جنگ اوکراین و روسیه، تورم در اروپا چه شد و این درحالی است که مردم ایران  و نظام جمهوری اسلامی بیش از 40 سال است که در شرایط سخت فشارهای استکبار جهانی به سر می برند.
 
وی افزود: شرایط امروز ما قابل مقایسه با گذشته و قبل انقلاب نیست همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید فرمودند اتفاقات بزرگی افتاده است اما باید بپذیریم که اشکالاتی نیز داریم و لازم است مطالبات عمومی جامعه که عقلانی و منطقی است را محقق سازیم.
 
دکتر قالیباف تأکید کرد: ما به عنوان کسانی که مسئولیت داریم، مکلفیم خدمات عمومی قابل رقابت با کشورهای دنیا را در جهت جلب رضایت عمومی ایجاد کنیم و اگر انقلابی، مهدوی، منتظر واقعی و صالح مصلح هستیم، در این مسیر حرکت کنیم.
 
قالیباف ادامه داد: گام دوم این است که دولت اسلامی یک نقطه متمایز با سایر دولت‌ها دارد و وقتی برای این تمایز تحت فشار دشمنان قرار می‌گیریم باید این قابلیت را داشته باشیم که یا با قدرت نرم و یا با قدرت سخت و بازدارنده در مقابل تمام این فشارها ایستادگی کنیم و در این مسیر هویت و استقلال خود را حفظ کنیم و سلطه‌پذیر نباشیم در عین این که سلطه‌گری نکنیم و بر سر سیرت اسلامی در هیچ زمان و مکان معامله نکنیم.
 
وی تأکید کرد: گام سوم هم این است که وجوه و امتیاز دولت اسلامی باید به گونه‌ای باشد که وقتی بقیه به دولت اسلامی نگاه می‌کنند، ترجیح دهند این دولت را الگوی خود قرار دهند و احساس کنند که تأمین سعادت دنیوی و اخروی آنها از این الگو و نظام مقدس است.
 
منتظر نشسته نداریم و منتظر واقعی همیشه در حال حرکت است
 
وی تاکید کرد: ما باید منتظر واقعی باشیم که زمینه ظهور را فراهم می‌کند و در میدان حضور دارد، لذا  توجه کنیم که منتظر نشسته نداریم و منتظر واقعی همیشه در حال حرکت است و به پیش می‌رود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست با بیان اینکه برای تحقق این سه گام ما نیازمند حکمرانی نو هستیم گفت: در گام دوم انقلاب باید یک بازنگری در حکمرانی انجام دهیم، در حکمرانی نو به اندیشه ورزی برای «تولید فکر» نیاز داریم و لذا به جهاد تولید در همه ابعاد نیاز داریم. در حکمرانی نو همچنین به اراده و حرکت نیاز داریم، پس نیازمند «جهاد تصمیم» هستیم و نمی‌شود برای هر تصمیمی پس از بررسی‌های لازم، در تصمیم‌گیری تردید کنیم.
 
وی افزود: همچنین نیازمند گوش شنوا برای شنیدن صدای اهل علم و حرف مردم هستیم؛ چرا که ما به نمایندگی از آنها به اینجا آمده‌ایم و باید زبان گویایی برای روشنگری در شرایط جنگ شناختی و رسانه‌ای در فضای مجازی باشیم.
 
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود افزود: البته ما مشکلات زیادی داریم به عنوان نمونه در خصوص برجام رفتار آمریکا در حوزه هسته‌ای در حزب گذشته این کشور اینگونه بود که توافق را یک طرفه رها کردند و حزب فعلی هم بعد از همه حرف‌هایی که زدند این گونه که می‌بینیم رفتار می‌کنند؛ بنابراین باید بپذیریم که آنها هرگز با ما کنار نخواهند آمد و ما هم هرگز بر سر سیرت انقلاب اسلامی با هیچکس معامله نخواهیم کرد.
 
رئیس مجلس تاکید کرد: با وجود مشکلاتی که هست به عنوان کسی که در 4 دهه گذشته در بخش های مختلف حضور داشته‌ام و خدمتگذار مردم بوده‌ام می‌گویم که امکانات مادی و نیروی انسانی ما فرصت‌های بزرگی برای حرکت و حل مشکلات است و اکنون و بهترین فرصت در اختیار ماست که با هماهنگی در سه قوه و مجموعه نخبگانی کشور به سمت حل مشکلات حرکت کنیم.
 
قالیباف با تأکید براینکه در شرایط فعلی کشور برای پیشرفت و استفاده از ظرفیت‌های مادی و منابع انسانی نیازمند هماهنگی بین قوا و مجموعه نخبگان هستیم تأکید کرد: باید در این خصوص به دو نکته مهم توجه کنیم؛ یکی حفظ نگاه امیدوارانه به آینده است چرا که ناامیدی در فرهنگ مهدویت و قرآن و عترت وجود ندارد. مگر می‌شود کسی به خدا باور داشته باشد و امام و ولی آن در حیات بوده و ناامید باشد؟ این گناه نابخشودنی است، بنابراین ما باید در هر شرایطی امیدوار باشیم. نکته دوم اینکه ارزش کانونی در حکمرانی نو، کارآمدی است، حرف بس است، با حرف کسی را نمی‌توان قانع کرد، باید با عمل در هر مسئولیتی پاسخگو باشیم و کمر همت ببندیم و در این مسیر حرکت کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا