اجتماعیکرمانشاه

تأکید معاون استاندار کرمانشاه بر بررسی مستمر وضعیت آلودگی هوا در استان

رئیس کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا ضمن تشریح وظایف ادارات و سازمانها در وضعیت هشدار گفت: سلامت مردم در اولویت تصمیم گیری های مجموعه مدیریتی استان قرار دارد و انتظار داریم در شرایط آلودگی هوا مردم شریف استان ضمن خودمراقبتی در رعایت توصیه های بهداشتی مشارکت داشته باشند. 

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری ماد؛ دکتر منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در نشست کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا که امروز سه شنبه برگزار شد اظهار داشت: محیط زیست استان موظف به سنجش و پایش کیفی مستمر هوای استان و بررسی روند تغییرات در شاخص های کیفیت هوا از نظر گرد و غبار است و باید به موقع اطلاع رسانی شود. 

 

وی افزود: جلب همکاری و مشارکت عمومی در شرایط آلودگی هوا به دلیل غلظت ذرات جوی بسیار ضرورت دارد و به همین دلیل وظایف ادارات و سازمانها نیز در شرایط هشدار تبیین و تشریح شده است که حداکثر تلاش برای مدیریت این پدیده که دارای کانون های شکل گیری در کشورهای همسایه است؛ انجام شود. 

 

معاون استاندار تصریح کرد: بر اساس دستور العمل کارگروه مرکز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوا در دبیرخانه باید فعالیتی پویا داشته باشد و در صورت اعلام وضعیت هشدار و شرایط ویژه آلودگی هوا سریعا هماهنگی های لازم انجام و توصیه های مرتبط با آلودگی هوا به ویژه توسط شبکه بهداشت و درمان انجام شود.

 

وی خاطر نشان ساخت: اقدامات پیشگیرانه با توجه متغیر بودن وضعیت کیفی هوا و بررسی شاخص های استخراج شده از سامانه پایش و نظارت بر کیفیت هوا استان در خصوص فعالیت مدارس، مهدکودک ها و حضور دانش آموزان از طریق آموزش و پرورش به صورت مستمر انجام می شود و اقدامات لازم و اطلاعات مورد نیاز در اختیار عموم مردم قرار می دهد. 

 

رئیس کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا گفت: شاخص کیفیت هوا یک ابزار کلیدی برای ارزیابی نحوه اثر آلودگی هوا بر سلامت است و طبعاً در شرایط هشدار برای گروه های پرخطر باید روش های محافظتی نیز اعلام شود. 

 

 وی ضمن تأکید بر انجام دقیق وظایف توسط دستگاه های اجرایی گفت: در شرایط هشدار باید هر دستگاه اجرایی توصیه های لازم و تخصصی را نیز به گروه های مخاطب داشته باشد و به عنوان مثال ورزش و جوانان در وضعیت اضطرار کاهش فعالیت های بدنی و ورزشی در محیط های باز را در دستور کار قرار دهد. 

 

 فخری گفت: در صورت اعلام تأخیر برای فعالیت مدارس و مهدکودک حتماً باید شرایط کارکنان دارای فرزندان خردسال و افراد دارای مشکلات قلبی و تنفسی مدنظر قرار گیرد و از والدین نیز انتظار داریم توصیه های بهداشتی را به کودکان آموزش دهند. 

 

 وی گفت: جلسات مستمر عصر و شب امروز نیز برگزار می شود و در صورت تغییر شاخص های کیفی هوا تصمیمات لازم اتخاذ می شود و از طریق صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه های رسمی اطلاع رسانی می شود و خواهشمند است مردم صرفاً اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند. 

 

 فخری یادآور شد: موضوع شناسایی و کنترل کانون اصلی ریزگردها راه های مقابله با پدیده گرد و غبار در ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی پدیده گرد و غبار در سطح کشوری در حال انجام است و طبعا با توجه به اینکه کانون های ایجاد گرد و غبار در کشورهای همسایه است باید اقدامات پیشگیرانه با دیپلماسی در سطح منطقه انجام شود. 

 

 وی افزود: از اصلی‌ترین عوامل ایجاد این پدیده، وزش بادهای به نسبت شدید روی کانون‌های گردوغبار و بیابان‌های دارای شرایط مساعد برای ایجاد گردوخاک از جمله در عراق و سوریه است. این عوامل به همراه حرکت صعودی هوای ناشی از سامانه‌های جوی، انتقال به صورت قائم ذرات گرد و خاک معلق به ترازهای بالاتر جو را فراهم می‌کند و همانگونه که بیان شد علت اصلی گردوغبار فعلی مربوط به خشکسالی های سنوات گذشته و ناشی از کانون های خارجی است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا