اقتصادی

کارآفرینان بزرگ جهان چند ساعت می خوابند؟

در حالی که بحران کرونا پیشرفت هایی را تقویت کرده که می‌توانند باعث افزایش ساعت کاری شوند، دو سازمان جهانی، با انتشار نتایج تحقیق مشترک درباره آثار سوء «هفته کاری طولانی»، نسبت به عبور سازمان‌ها و شرکت‌ها از مرز «ساعت‌کار مناسب» هشدار دادند.

به گزارش کارآفرین نیوز؛ مطالعات سازمان جهانی بهداشت و سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد، سقف مناسب «ساعت کار»، ۳۵ ساعت در هفته است و اگر از ۵۵ ساعت تجاوز کند به «ساعت مرگ» تبدیل می‌شود.

یافته‌های یک تحقیق مشترک بین سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان بین‌المللی کار (ILO)، نشان می‌دهد ساعات کاری طولانی باعث مرگ سالانه صدها هزار نفر در سراسر دنیا می‌شود. WHO و ILO که دو سازمان جهانی مرتبط با بهداشت عمومی و اشتغال هستند، ارزیابی کرده‌اند در سال ۲۰۱۶ تعداد مرگ‌ومیر ناشی از سکته و بیماری ایسکمی قلبی ۷۴۵ هزار نفر بوده که ۲۹ درصد افزایش را از سال ۲۰۰۰ نشان می‌دهد.

این تحقیق نتیجه‌گیری می‌کند که ۵۵ ساعت کار در هفته یا بیشتر از آن در مقایسه با ۳۵ تا ۴۰ ساعت کار در هفته، ریسک سکته را ۳۵ درصد و ریسک مرگ ناشی از بیماری ایسکمی قلبی را ۱۷ درصد افزایش می‌دهد. در سال ۲۰۱۶ طبق ارزیابی WHO و ILO، ۴۸۸ میلیون نفر در سراسر دنیا در معرض ساعات کاری طولانی بیشتر از ۵۵ ساعت در هفته بوده‌اند.

اما در دنیا کارآفرینان موفقی داریم که عادات خواب متفاوتی دارند و ساعات خواب آنها اغلب متناسب با برنامه‌های کاری‌شان است، احتمالا شنیده‌اید که یک کارآفرین موفق، سحرخیز است و ضمن انجام ورزش های جسمی و ذهنی، اولویت های خود را در طول روز مشخص خواهد کرد، شاید نکته اصلی در خواب مناسب نیز همین مشخص کردن برنامه‌های روزانه باشد.

معمولا انسان‌ها به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند تا سلامت جسمی و روحی داشته باشند اما تفاوت کارآفرینان با دیگران این است که برای زمان و مکان خواب خود، برنامه ریزی مناسبی دارند تا بتوانند خواب مفیدی داشته باشند و همین اتفاق باعث می شود با توان بیشتر و شادابی افزون‌تر به کارهای خود برسند.

این ذهنیت غلط وجود دارد که کارآفرینان دائما در حال کار هستند و فرصتی برای خواب، استراحت و تفریح ندارند در حالی که یک کارآفرین می‌داند که برای شروع موفق کارها در هر روز، باید آرامش و انرژی لازم را داشته باشد.

شاید جالب باشد که ساعت خواب برخی کارآفرینان را بدانید:

– تیم کوک، مدیرعامل اپل ۹ و نیم شب می‌خوابد و ۴ و نیم صبح بیدار می‌شود.

– ریچارد برانسون، موسس گروه ویرجین ۱۲ شب می‌خوابد و ۶ صبح بیدار می‌شود.

– بیل گیتس، موسس مایکروسافت ۱۲ شب می‌خوابد و ۷ صبح بیدار می‌شود.

– جک دروسی، موسس توئیتر ۱۰ و نیم شب می‌خوابد و ۵ و نیم صبح بیدار می‌شود.

– ماریسا مایر، مدیرعامل یاهو ۱۲ شب می‌خوابد و حدود ۶ صبح بیدار می‌شود.

– جف بزوس، مدیر عامل آمازون ۱۰ شب می‌خوابد و ۵ صبح بیدار می‌شود.

البته خیلی ها معتقدند که کار در صبح‌ها بهره وری بیشتری دارد و برای گام برداشتن در مسیر کارآفرینی باید، نه تنها به خوبی استراحت کرد و خواب کافی بالاخص خواب شبانه داشت بلکه با برنامه‌ریزی از اوقات صبح استفاده نمود.

صبح زود زمانی از روز است که معمولا کار کمتری وجود دارد و بهره وری افراد در آن موقع از روز ‏بیشتر است. طی ۱۵ سال میشل گاس مدیرعامل استارباکس ساعت‌اش را برای ۴ و نیم ‏صبح تنظیم می کرد. گرتچن رابن مولف معروف کتاب ‏The happiness project ‎‏ ساعت ۶ صبح و یک ‏ساعت قبل از اعضا خانواده‌اش از خواب بیدار می شد.‏

لری کیم بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «ورد استریم» درمورد خواب می‌گوید که بیش از ۵ ساعت نمی‌خوابد اما چرت زدن برایش مفید جذاب است.

هالپرن موسس و مدیر وبسایت social triggers می‌گوید که هرگز چرت نمی‌زند، قبل از نیمه شب می‌خوابد و صبح‌ها ۵ بیدار است و به مدت ۳۰ دقیقه پیاده روی و ورزش می‌کند.

اریک سو کارآفرین در عرصه CEO نیز در مورد خواب خود می گوید: من همیشه لااقل ۸ ساعت خواب را در برنامه دارم و قبل از خواب همیشه دوش می‌گیرم.

آنیتا کمپل از میلیونرهای نویسنده هم اگر چه چرت نمی زند اما نیمه شبها می‌خوابد و ۶ و نیم صبح بیدار می شود، همچنین هندلی از دیگر نویسندگان نیز می گوید که تلاش می کند ۸ ساعت خواب را در شبانه روز داشته باشد و معمولا هم موفق می شود که از ۱۲ شب تا ۷ صبح بخوابد و گاهی نیز اگر احساس خستگی کند چرت می‌زند.

کریس بروگان از سخنرانان مشهور در حوزه بازاریابی نیز بطور متوسط ۹ ساعت می خوابد و گاهی نیز به مدت ۴۰ دقیقه چرت می زند.

علاوه بر اینها کارآفرینان موفق دیگری هم هستند که برنامه روزانه منظمی دارند؛ وارن بافت ۶ و ۴۵ دقیقه صبح بیدار می شود و پیش از هر چیز اخبار را مطالعه می کند.

مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک نیز ساعت ۸ صبح بیدار میشود و ابتدا فیسبوک را چک می کند.

ایلان ماسک کارآفرین حوزه تکنولوژی که این روزها درباره رمزارزها سروصدای زیادی به پا کرده، پس از ۶ ساعت خواب در ساعت ۷ صبح بیدار می شود و پس از رفتن به محل کار، با همکاران خود، گپ و گفت ۵ دقیقه ای دارد.

جف وینر مدیرعامل لینکدین هم بین ساعت ۵ تا ۵ و نیم از خواب بیدار می شود وپس از ورزش و حضور در کنار فرزندان، حدود ۹ صبح به سر کار می رود.

در مجموع کارآفرینان می دانند که هیچ شغلی ارزش قرار گرفتن در معرض ریسک سکته یا بیماری قلبی را ندارد به همین خاطر لازم است دولت‌ها، کارآفرینان و کارکنان با همکاری نزدیک‌تری، بر سر محدودیت‌ها به توافق برسند و ضمن ایجاد تعادل در ساعت کار، از سلامت خود و دیگران محافظت کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا