علمی و فناوری

سرعت قطارهای چین به 350 کیلومتر در ساعت رسید

در حالی که چین در اوایل قرن بیستم میلادی راه آهن پرسرعت نداشت، اما اکنون مجهز به سریعترین شبکه راه آهن پر سرعت در جهان شده است.

در حالی که قبلا قطارهای کم سرعت که راحت نبودند شبکه راه آهن چین را احاطه کرده بود اما امروزه سیمای بسیار متفاوتی از چین گذشته به تصویر کشیده شده است و پر جمعیت ترین کشور جهان مجهز به شبکه‌های ریلی پر سرعت است که در دنیا نظیر ندارد.

از سال 2008 تاکنون حدود 37900 کیلومتر از خط آهن بین شهری در چین پر سرعت شده اند که نیمی از این شبکه های ریلی در 5 سال اخیر ساخته شده و قرار است 3700 شبکه ریلی هم در ماههای آینده راه اندازی شود.

سی ان ان می نویسد: قرار است تا سال 2023 طول شبکه ریلی پر سرعت در چین دو برابر شود و به رقم 70 هزار کیلومتر برسد.

از آنجایی که سرعت این قطارهای پر سرعت به 350 کیلومتر در ساعت می رسد در بسیاری از مسیرهای شهری که پیش از این استفاده از هواپیما رایج بود اکنون قطارهای پر سرعت استفاده بیشتری دارد.

تا سال 2020 حدود 75 درصد شهرهای با جمعیت 500 هزار نفر یا بیشتر قرارداد ساخت قطار پر سرعت داشتند.

اکنون اسپانیا با داشتن شبکه ریلی پرسرعت 2000 مایلی دومین کشور پس از چین است که به این صنعت مجهز است و سرعت قطارها 250 کیلومتر بر ساعت است.

انگلیس 107 کیلومتر شبکه ریلی مجهز به قطار پر سرعت دارد و آمریکا تنها یک مسیر دارد که به این نوع قطار تجهیز شده است که قطار آن 240 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.

تحلیلگران معتقدند: بزرگ‌ترین تغییری که با پروژه‌های سریع راه‌آهن چین ایجاد شده است، حوزه مربوط به سفرهای داخلی و گردشگری است. به‌عنوان مثال خط ارتباطی پکن به شانگهای به‌عنوان یکی از پر رفت و آمدترین خطوط ریلی، روزانه حدود ۵۰۰ هزار نفر را جابه‌جا می‌کند. گسترش سریع شبکه به این معنی است که ۲۹ استان و منطقه در چین با قطارهای گلوله‌ای به یکدیگر متصل شده‌اند و بیشتر چینی‌ها به جای پرواز از آن استفاده می‌کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا