علمی و فناوری

نرخ رمزارز از این قاعده عجیب پیروی می‌کند

بی ثباتی در بازار رمزارزها بیش از آنکه ناشی از نوسان های معمول و روند منطقی باشد، نتیجه موضع گیری های شخصی است؛ مثلا اگر به افت یا افزایش قیمت بیت کوین در چند ماه اخیر دقت کنید، پی می برید که ایلان ماسک نقش بسیار پررنگی در روند قیمتی این رمزارز و سایر ارزهای دیجیتال داشت.

به گزارش مادنیوز در ۲۴ ساعت اخیر، شاید باورش آسان نباشد اما ایلان ماسک، میلیاردر بزرگ و مدیرعامل شرکت خودروسازی هوشمند تسلا ۲۰ میلیارد دلار از ثروتش را به علت موضع گیری هایش باخت، هر چند او همچنان سومین فرد ثروتمند جهان است.

ایلان ماسک ۵۰ ساله در آفریقای جنوبی متولد شده و دارای تابعیت سه گانه آفریقای جنوبی، کانادا و آمریکا است. با توجه به پیشگام بودن شرکت های تحت مدیریت وی در حوزه فناوری، سخنان او در خصوص رمزارزها تاثیر زیادی بر روی بازار دارد و این مساله در برخی از موارد، باعث انتقاد کارشناسان و اتهام او به دستکاری تعمدی در بازارها شده است.

او حالا متهم است که آنطور که باید و شاید از «دوج کوین» یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال دفاع نکرده است یا با وقت ناشناسی تمام در زمانی که ارزش ارز دیجیتال مانند فواره سر به آسمان برداشته بود، موبایل خود را برداشت و مثل فردی که خواب نما شده باشد از بدی های استخراج بیت کوین و خسارت های آن به محیط زیست در توییتر نوشت یا در اقدام عجیب دیگری، خرید محصولات تسلا با این رمز ارز را متوقف کرده است.

همه این اقدامات عجیب باعث شد ثروت ماسک ۲۰.۵ میلیارد دلار کاهش یابد اما او همچنان ۱۵۴.۵ میلیارد دلار ثروت دارد و سومین پولدار دنیای ما است.

چرا ایلان ماسک که به مدیریت هوشمند و تولید کالاهای هوشمند معروف است چنین کرد؟؛ نمی دانیم. شاید بتوان گفت او دارد با رمز ارز بازی می کند و هر بار با یک موضع گیری متناقض، واکنش بازار را محک می زند. محک پرهزینه ای است اما شاید می خواهد به این نکته پی ببرد که بازار رمزارزها از چه قواعد رفتاری تبعیت می کند؛ نمی دانیم اما قدر مسلم این است که بازار ارزهای دیجیتال بیش از آنکه ماهیت و موجودیت و روندی مستقل از افراد داشته باشد، شدیدا به سرمایه گذاران کلانی مانند ماسک وابسته است و شاید از این منظر بتوان گفت سقوط یا مرگ دانه درشت های ارز دیجیتال، اگر نگوییم باعث مرگ زودهنگام رمزارزها می شود، قطعا تا مدت ها این تجارت را به کما می برد.

خبرهای زیر نمونه گویای این واقعیت است که موقعیت ژله ای و لرزان رمزارزها تا حد زیادی به تکانه ها و شدت و ضعف موضع گیری سرمایه گذاران بستگی دارد.

ارزهای دیجیتالی پس از انتشار دو خبر منفی «آغاز رسیدگی به اتهامات قضایی صرافی باینانس» و «توقف قبول بیت کوین توسط تسلا به دلیل نگرانی های محیط زیستی»، با موجی از اخبار همراه شد که روند بازار را به کلی تغییر داد.
واکنش مدیرعامل صرافی باینانس

چانگ پنگ با انتقاد از خبرگزاری ها در پوشش خبر رسیدگی به اتهامات، (اتهامات قضایی صرافی باینانس) در توییتی نوشت: این خبر تیتر بدی دارد ولی محتوای خود خبر بد نیست هر چند که کسی متن خبر را نمی خواند! در این مقاله آمده است که صرافی باینانس با نهادهای ناظر برای مقابله با خلافکاران همکاری می کند اما خبر طوری تنظیم شده است که همه چیز بد به نظر برسد.
گزارش صرافی کوین بیس

دیگر صرافی بزرگ ارزهای دیجیتالی در گزارشی اعلام کرد که در شش ماه اول سال گذشته میلادی مجموعا ۱۹۱۴ درخواست از طرف نهادهای مختلف برای بررسی اطلاعات تراکنش ها داشته که این رقم در نیمه دوم همان سال به ۲۳۱۳ مورد افزایش یافته است. بیشتر این درخواست ها از طرف مقامات آمریکا، آلمان و انگلیس بوده است.
اتریوم در حال افزایش سلطه خود در بازار

با افزایش ۱۷ برابری قیمت اتریوم به نسبت سال قبل، دامیننس این رمزارز در بازار به ۱۹ هزار دلار رسید (دامیننس در لغت به معنی تسلط و یا سلطه و در بازار ارز دیجیتال معمولا به معنی درصد سلطه‌ بیت‌کوین در بازار است). با وجود کارمزد بالای شبکه اتریوم، شماری از کارشناسان معتقدند در میان مدت امکان رسیدن قیمت این رمزارز به ۱۰ هزار دلار وجود دارد.
افت سهام تسلا

پس از توییت جنجالی ایلان ماسک در کنار گذاشتن بیت کوین از ابزارهای پرداخت مورد قبول تسلا که به کاهش شدید قیمت ارزهای دیجیتالی هم منجر شد، گروهی از سهامداران این شرکت به طور دسته جمعی اقدام به فروش سهام خود کردند که این اقدام باعث ریزش حدود پنج درصدی ارزش سهام شرکت تسلا شد.
ریزش مجدد شیبا

شیبا که در روزهای اخیر به دلیل افزایش سرسام آور قیمتش خبرساز شده بود برای دومین روز متوالی ریزش کرد. با وجود دو ریزش سنگین روزانه، بازدهی هفتگی آن ۵۶۶ درصد بوده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا