اقتصادی

حذف قیمت از دیوار و شیپور؛ اقدام بی نتیجه برای کنترل گرانی

تقریبا از ابتدای امسال شاهد آن بودیم که پلتفرم‌های آگهی آنلاین به دستور مقامات قضایی در آگهی‌های مرتبط با املاک و خودرو قیمت را حذف کردند. هدف وزارت صمت که در آن زمان درخواست چنین حکمی را داده بود، کنترل قیمت‌ها و محدود کردن سوداگران ملک و خودرو بود. با این حال از اردیبهشت امسال تا اواسط پاییز رشد سرسام‌آور قیمت‌ها متوقف نشد و بسیاری از کارشناسان بر این عقیده بودند که باید ریشه گرانی‌ها را در جای دیگری جست.

به گزارش مادنیوز، دلالان این بازارها از پلتفرم‌های اینترنتی مجاز چون دیوار به ابزارهای اجتماعی دیگری چون تلگرام و اینستاگرام روی آوردند که هیچ گونه نظارتی بر آن‌ها وجود نداشت. در همین رابطه سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس و اقبال شاکری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصاد دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار فرارو، بر لزوم بازگشت قیمت به پلتفرم‌های آگهی آنلاین تاکید کرده‌اند. به نظر می‌رسد پس از اعتراض مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به این تصمیم، موج انتقاد به تصمیم حذف قیمت‌ها به سایر نمایندگان نیز رسیده است.

موسوی لارگانی در خصوص اهمیت بازگشت قیمت برخی محصولات در پلتفرم‌های نیازمندی و آگهی‌های آنلاین گفته است: «حذف قیمت محصولات مختلف همچون خودرو و مسکن از پلتفرم‌های آگهی آنلاین مختلف مانند دیوار و شیپور تاثیری بر کاهش و حتی مدیریت قیمت‌ها نداشت. شواهد نشان می‌دهد حذف قیمت محصولات مختلف همچون خودرو و مسکن از پلتفرم‌های آگهی آنلاین مختلف تاثیری بر کاهش و حتی مدیریت قیمت‌ها نداشت چرا که بعد از حذف قیمت‌ها باز هم شاهد افزایش قیمت خودرو و مسکن بودیم بنابراین دلیل افزایش محصولات ربطی با قیمت‌گذاری آن‌ها توسط کاربران مردمی در شبکه‌های آگهی آنلاین ندارد، هرچند در برخی مواقع قیمت‌گذاری می‌تواند با افزایش آگاهی مردم از قیمت‌ها، مانع از تضرر آن‌ها در خرید شود.»

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به دلایل دیگر عدم ثبات در بازار اشاره کرد و گفت: «عدم نظارت دقیق و حتی اظهارنظرهای اشتباه مسئولان نقش اساسی در افزایش قیمت‌ها بازی می‌کنند نه نمایش قیمت‌ محصولات در پلتفرم‌های مختلف آگهی.»

او با اعتقاد به اینکه افزایش نرخ تورم، ارز، کاهش ارزش پولی کشور و… تاثیرگذاری بیشتری در افزایش قیمت‌ها نسبت به درج قیمت‌ها در پلتفرم‌های آگهی دارد، گفت: «متاسفانه این تصمیم اشتباه سبب شده مردم برای آگهی از قیمت‌ها به سمت پلتفرم‌های غیرقانونی و شبکه‌های مجازی -که هیچ نظارتی بر آن‌ها نیست- بروند و آمارها نشان از نارضایتی مردم از حذف قیمت‌ها دارد.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که با حذف قیمت از پلتفرم‌های قانونی آگهی و نیازمندی‌ها چه اتفاقاتی افتاد؟، توضیح داد: «کسب‌وکارهای قانونی به مشکل برخوردند و فضا برای کسب‌وکارهای غیرقانونی ایجاد شد؛ شفافیت در بازار از بین رفت و راه برای قیمت‌گذاری‌های نامتعارف باز شد.»

او با بیان اینکه پس از دستور حذف قیمت ها از روی پلتفرم های آنلاین، قیمت خودرو در بازار افزایش ۳۵ درصدی داشته است، گفت: «اتلاف وقت، طولانی شدن زمان جستجو، افزایش هزینه‌ تماس برای قیمت‌گیری، عدم شفافیت قیمت، اجبار به مراجعه به بنگاه‌ها در روزهای کرونایی و… از دلایل اصلی واکنش منفی مردم به این اتفاق بوده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا