اقتصادی

وزیر صمت: ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن ارز است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما دنبال کاهش بوروکراسی نحس اداری، مبارزه با فساد، شفاف سازی و تقویت تولید و حذف دلال‌ها هستیم.
به گزارش مادنیوز، رزم‌حسینی در برنامه تیتر شبکه خبر از عزم جدی وزارت صمت برای تقویت تولید، بورس کالا و حذف دلال‌ها خبر داد و گفت: ریشه بسیاری از فساد‌ها در دو نرخی بودن ارز است و من رد نمی‌کنم فساد در خودروسازی و در عرضه فولاد و … بالاخره وجود دارد و ما با همکاری وزارتخانه‌های دیگر از جمله جهادکشاورزی و … با شفاف سازی و کنترل بیشتر به دنبال حذف دلال‌ها هستیم.

او با اشاره به راه اندازی سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه خیلی به شفافیت اقتصادی کشور کمک می‌کند و می‌تواند به کمتر شدن زمینه‌های فساد کمک کند. همه مراحل از ثبت سفارش کالا تا صدور مجوز‌های ۲۳ گانه در این سامانه انجام می‌گیرد و این سامانه به بانک‌های عامل و بانک مرکزی کاملا متصل است.

رزم‌حسینی با بیان این که در حوزه واردات، سامانه تقریبا کامل است افزود: با عملیاتی شدن این سامانه و تکمیل اطلاعات لازم بسیاری از زمینه‌های فساد و تبعیض رفع خواهد شد، الان کالا از بدو ورود و دریافت کدشناسه و ترخیص تا انبار کاملا قابل رهگیری است، این سامانه می‌تواند تجارت مدرن را در ایران فعال کند.

وزیر صمت با اشاره به تاثیرات مخرب جنگ اقتصادی و کرونا بر اقتصاد و کسب و کار‌ها در کشور گفت: سیاست وزارت صمت در جهت عرضه و فراوانی کالاست، وقتی عرضه باشد و پاسخگوی تقاضا باشد قیمت‌ها کنترل می‌شود و ما از این به بعد فراوانی کالا خواهیم داشت.

او با اشاره به این که وزارت صمت آنچه می‌توانسته در نظارت‌ها انجام داده گفت: تمرکز ستاد تنظیم بازار بر حوزه گرانفروشی و برخورد با گرانی‌های غیر متعارف است، اگر ملاحظه کنید در حوزه فولاد کاهش قیمت داشته ایم در حوزه خودرو هم تا سی درصد کاهش قیمت داشتیم و با این سیاست فراوانی کالا و افزایش تولید، قیمت‌ها کنترل و متعادل خواهد شد.

رزم‌حسینی گفت: ما به هیچ وجه موافق دستوری بودن قیمت‌ها نیستیم بلکه موافق و مدافع شفافیت و تولید هستیم.

او با اشاره به وجود حدود ۱۱ هزار معدن فعال و نیمه فعال و بلاتکلیف در کشور گفت: در بخشنامه‌ای به کسانی که به نوعی پروانه بهر برداری و توسعه معدنی دارند ابلاغ کرده ایم که وضعیتشان را مشخص کنند و دو ماه از این فرصت گذشته و یک ماه بیشتر باقی نمانده است.

وزیر صمت، اکتشاف معادن را از فرصت‌های توسعه اقتصاد و اشتغالزایی پایدار دانست و گفت: در حوزه واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی هم حدود ۱۰ هزار واحد راکد یا نیمه فعال داریم که برنامه داریم تا پایان سال ۲ هزار واحدشان را به چرخه تولید برگردانیم.

او همچنین با انتقاد از انحصاری بودن صنعت خودرو گفت: وزارت صمت دنبال تصدی گری نیست و رقابتی کردن صنعت خودرو جزو برنامه‌های وزارت صمت است و فقط هم واردات مطرح نیست، بلکه شرکت‌های تولیدی دیگر در کنار دو خودروساز بزرگمان مطرح است، و تا خودروسازی رقابتی نشود کیفیت نامطلوب خودروها، بهبود نخواهد یافت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا