علمی و فناوری

موفقیت سایپا شاهین در تست تصادف ECE R95 اروپا

شاهین؛ ایمن‌ترین خودروی ملی ایران/ موفقیت سایپا شاهین در تست تصادف ECE R95 اروپا/ تأییدیه ECE R95 یکی از بخش های اصلی برای مجوز فروش در اتحادیه اروپاست
پس از انتشار ویدیوی تست تصادف از روبه رو «سایپا شاهین» که برای صحه‌گذاری عملکرد کیسه‌های هوا انجام شد، گروه خودروسازی سایپا ویدئو تست‌ تصادف دیگری از این خودرو را نیز منتشر کرده است.

ماد نیوز – در یکی از آخرین بررسی های انجام شده بر روی سازه «شاهین» در یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی، محصول جدید سایپا توانسته از تست R95 استاندارد ECE سربلند و موفق بیرون بیاید.
تست تصادف ECE R95 به این گونه اجرا می‌شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم 950 کیلوگرم (MDB EEVC=950Kg) با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت با زاویه 90 درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-2) را مورد بررسی قرار می دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 به آن خودرو اعطا می شود.
تست تصادف و تأییدیه ECE R95 یکی از شش جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. در این تست هم سایپا شاهین در نسخه پایه به یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی رفته و توانسته است استاندارد ECE R95 را به دست آورد.
حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و… باعث شده شاهین حتی بدون داشتن کیسه های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقایافته ECE R95 را به دست آورد و به این ترتیب، در جایگاه ایمن ترین خودروی ملی قرار بگیرد.
لازم به ذکر است که سایپا شاهین تأییدیه نهایی استاندارد ECE را به دست آورده و تا امروز دو تست ایمنی آن به صورت رسمی منتشر شده است. بدیهی است که در آینده نزدیک، نتایج بخش های دیگر تست های شاهین بر مبنای ECE در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا