خودرو

رخ نمايي جدید سايپا با شاهين

“شاهين” تازه وارد گروه خودروسازي سايپا كه قرار است زمستان امسال تحویل مشتریان شود، بازار خودروي كشور را متحول خواهد كرد. اين خودرو در سخت ترين شرايط تحريمي كشور با همت مهندسان داخلي در سایپا طراحي و توليد شده است و با تمام چالش ها و عدم همكاري شركت هاي خارجي، سايپا توانست خودروي شاهين را مطابق با استانداردهاي 85 گانه داخلي و در سطح استانداردهای اروپايي، طراحي و به مرحله توليد انبوه نزديك كند.
 

استقبال و اعتماد مشتریان

 اين خودرو نيامده به بازار، توانست متقاضيان خريد خودرو را به خود جذب كند. به گونه اي كه در طرح اخير پيش فروش محصولات سايپا بیش از 100هزار نفر براي اين خودرو ايراني ثبت نام كردند.

مديران سايپا، استقبال براي ثبت نام خودروي جديد اين گروه خودروسازي را اتفاقي مثبت براي صنعت خودرو ارزيابي كرده و اظهار داشتند مردم ضمن اعتماد به خودروي داخلي به اين باور و يقين رسيدند كه شاهين بر اساس سلايق و علايق مردم طراحي شده است و شايد بتوان گفت كه شاهین تعریفی مدرن و متفاوت از سدان ایده آل برای خانواده های ایرانی است.

 از اين رو گروه خودروسازي سايپا اطمينان داده است كه خودروي شاهين با كيفيت مناسب در اختيار مردم قرار گيرد، تا فصلي نو از توليدات ملي در بازار خودرو، آغاز شود.

یک محصول ایرانی

92 درصد قطعات خودروي شاهين ساخت قطعه سازان داخلي است و اگر  توليد برخي از قطعات، توجيه اقتصادي داشت و يا كشور با فقدان برخي از مواد اوليه كه بعضا مواد معدني است روبرو نبود، درصد داخلي سازي بسيار بالاتر بود.

تامین بیش از 92 درصد قطعات این خودرو در داخل کشور موضوعی است که می‌توان از دو زاویه به آن اشاره كرد؛ اول این‌که باتوجه به سطح تکنولوژیکی این خودرو، قطعه‌سازان داخلی توانسته‌‌اند با ارتقاء سطح دانش فنی خود، قطعاتی با کیفیت و تکنولوژی بالاتر نسبت به گذشته تولید کنند که در نهایت موجب رشد سطح قطعه‌سازان داخلی شده است.

در نگاه دوم می‌توان گفت تامین بخش عمده قطعات این خودرو در داخل، به معنی کاهش وابستگی به تامین‌کنندگان خارجی و كاهش ارزبری این محصول است.

امکانات رفاهی، قابلیت های فنی

شاهین، نخستین سدان بر پایه پلت فرم SP100 است. اين سدان خانوادگی قرار است با دو کیسه هوا، سانروف، ترمزهای دیسکی، سیستم روشنایی در روز (Daylight)، سنسور نور و پارک و دوربین عقب، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، آینه های تاشو برقی، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل فشار باد تایرها TPMS و … وارد بازار شود.

شاهین همانطور که در گذشته نیز گفته شد، با پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر توان 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 165 نیوتن متر روانه خیابان هاي كشورمان شود.

سدان شاهين آخرين مدل از توليد خودروي ملي گروه خودروسازي سايپا نيست و قطعا در آينده نزديك خانواده‌ای از پلت‌فرم SP100 توليد خواهد شد كه اين امر نشان از انطباق‌پذیری پلت‌فرم شاهين با سگمنت‌های مختلف دارد؛ استراتژيي که بسیاری از خودروسازان جهان در پیش گرفته‌اند.

به روزترین پلت فرم صنعت خودرو ایران

از اين رو و در راستاي تكميل سبد محصولات سايپا و تنوع بخشي كه هدف گذاري شده، قرار است كراس اوور پلت فرم SP100 با نام تجاری آریا نیز توليد شود. در حال حاضر این پلت فرم به عنوان به روزترین سازه توسعه محصول در کشور شناخته می شود و هنوز سایر خودروسازان، امتیاز چنین پلت فرمی را در اختیار نگرفته اند.

مرکز تحقیقات سایپا با ارتقا دانش فنی و مهندسی و در چند سال گذشته توانسته تا  مگاپلت فرم  SP100 را طراحی کند و مالکیت معنوی آن را دارا باشد.

خط تولید پلت فرم SP100 سایپا که “شاهین” نخستین فرزند آن خواهد بود با ظرفیت کامل می تواند در هر شیفت۲۴۰ دستگاه خودرو با توانایی ارتقا به ۴۸۰ دستگاه را تجاری سازی و در هر شیفت  143 اشتغال مستقیم ایجاد کند.

 فرآیند مهندسی محصول جديد سایپا بر پایه خودکفایی، توجه به نیازهای روز مشتریان و استانداردهای مورد نیاز خانواده های ایرانی است. در نگاه جدید گروه خودروسازي سایپا، تمامی جزئیات خودرو با دقت کنار هم قرار گرفته و ضمن توجه به استانداردهای روز کشور به استانداردهای اروپایی هم پرداخته شده است. از اين رو سایپا در پروژه شاهین، اطلاعات مهمی از ایمنی خودرو را برای نخستین بار برای مشتریان به نمایش گذاشته و در این خودرو تلاش شده عمده تكنولوژي هاي روز مورد نیاز متقاضيان خريد خودرو تامین شود.

ایمن ترین خودرو ایرانی

از دیگر نکات قابل‌توجه خودروي شاهين می‌توان به سطح ایمنی آن اشاره کرد. زیرا با تست‌هایی که شاهین در مراکز بین‌المللی پشت سر گذاشته است، این خودرو را باید در ردیف ایمن‌ترین خودروهای تولیدشده در کشور قرار داد. از جمله تست‌هایی که این خودرو توانسته با موفقیت پشت سر بگذارد، تست ایربگ SRS است. این نوع ایربگ که در خودروهای روز دنیا نیز به‌کار گرفته می‌شود، نوعی ایربگ هوشمند است که باتوجه به سطح فشاری که خودرو و مجموعه ایمنی آن از جمله کمربند ایمنی تحمل می‌کنند، عکس‌العمل کیسه هوا را کنترل خواهد کرد. همچنين این خودرو توانسته استانداردهای ECE اتحادیه اروپا را که در زمینه ایمنی  هستند پاس کند؛ موردی که خود برگ برنده‌ای در کارنامه محصول جدید سایپا به‌شمار می‌رود.

 

یک طراحی خاص و هماهنگ

به طور اجمالی باید گفت مهم‌ترین شاخص طراحی جلوی خودرو که کاراکتر آن را ترسیم کرده، جلوپنجره بیضی شکلی در قاب کرومی است که به گرافیک چراغ‌های کاملا هماهنگ شده و چهره‌ای جذاب برای آن رقم زده است. در این بخش همچنین خطوط روی درب موتور که به سمت جلوپنجره کشیده شده‌اند در حجم‌دهی آن نقش مهمی دارند. در طرفین رینگ‌های 15اینچی، خطوط سقفی که با شیبی ملایم به سمت صندوق رفته‌اند و خطوط فرم‌دهنده بر روی بدنه، شاخص‌ترین جزئیاتی هستند که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

در انتهای خودرو نیز چراغ‌های دوتکه عقب که بخش کوچکی از آن در روی صندوق قرار دارد و محل قرار‌گیری پلاک، پررنگ‌تر از بقیه اجزا بوده و تعریفی جذاب و مناسب را برای آن رقم زده است؛ استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی روشنایی در روز که علاوه‌بر زیبایی، طراحی آن‌را همگام با خودروهای روز کرده است.

 
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا