خودرو

تشکیل کمیته مشترک سایپا و انجمن صنایع همگن قطعه سازی

مدیرعامل و مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در نشست مشترک با اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، نحوه اجرای بسته جهش تولید صنعت خودرو و قطعه سازی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت مراحل پایانی می گذراند را بررسی کردند.

ماد نیوز – موضوع اصلی مورد توافق در این جلسه، وجود ظرفیت لازم برای تحقق افزایش تولید در گروه سایپا و صنایع همگن قطعه سازی کشور به شرط اجرای مفاد حمایتی بسته جهش تولید صنعت خودرو و قطعه سازی بود. تشکیل کمیته مشترک سایپا و انجمن صنایع همگن قطعه سازی نیز مصوبه دیگر این جلسه بود که با هدف ایجاد هماهنگی های بیشتر جهت تحقق افزایش تولید صورت می گیرد.

 سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به طراحی و تدوین بسته جهش تولید صنعت خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: این طرح مراحل پایانی خود را سپری می کند و جلسه امروز برای اجرای آن و بررسی موانع و مشکلات احتمالی در حوزه همکاری سایپا و قطعه سازان کشور برگزار شده است.

سلیمانی در تشریح اهداف تعیین شده در بسته جهش تولید صنعت خودرو اظهار کرد: در این طرح، تولید 330 هزار دستگاه انواع خودرو برای گروه خودروسازی سایپا در شش ماه نخست اجرای طرح و افزایش ده درصدی در شش ماه دوم پس از آن هدفگذاری شده است.

وی افزود: ناگفته پیداست که این هدفگذاری در تولید، لزوما با همراهی و همکاری قطعه سازان کشور محقق می شود، به همین منظور، جلسه امروز تشکیل شده تا با مشارکت کامل هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی، راه های افزایش تولید بررسی شود.

در ادامه جلسه محمدرضا نجفی منش، رئیس، آرش محبی نژاد، دبیر و سایر اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی، مشکلات موجود در فضای کسب و کار صنعت قطعه سازی و پیشنهادهایی برای رفع آنها را مطرح کردند.

براساس موضوعات مطرح شده، تامین نقدینگی لازم برای افزایش تولید، تعدیل قیمت و اصلاح قراردادهای ساخت قطعات، تخصیص ارز و عدم همکاری بانک مرکزی در این زمینه و موضوع استفاده از سیستم مچینگ برای تامین فولاد مورد نیاز قطعه سازان، چهار مانع اصلی در تحقق افزایش و جهش تولید صنعت قطعه سازی کشور عنوان شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا پیرامون مسائل و مشکلات اعلام شده، اظهار کرد: پرداخت تسهیلات به هر یک از خودروسازان کشور هنوز اجرائی نشده که در صورت دریافت تسهیلات، گروه خودروسازی سایپا آن را به طور کامل به قطعه سازان پرداخت خواهد کرد تا بخشی از مشکل تامین نقدینگی حل شود.

سلیمانی ادامه داد: علاوه بر پرداخت این تسهیلات، نحوه قیمت گذاری محصولات و شیوه های مختلف تامین منابع مالی در دستور کار قرار دارد که باعث می شود در آینده نیز پرداخت مطالبات قطعه سازان نظم بهتری پیدا کرده و مشکلی از این جهت ایجاد نشود.

وی افزود: در بحث تعدیل قیمت و اصلاح قراردادهای قطعه سازان نیز مشکلی وجود ندارد و مدیران عامل شرکت های سازه گستر و مگاموتور که در جلسه نیز حضور دارند، تمهیدات لازم برای تحقق این خواسته زنجیره تامین را در نظر خواهند گرفت.

مدیرعامل سایپا در ادامه با اشاره به اقدامات مثبت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین و تخصیص ارز مورد نیاز بخش تولید کشور اظهار کرد: با همکاری مشترک وزارت صمت، خودروسازان و انجمن صنایع همگن قطعه سازی، امکان استفاده قطعه سازان از این اقدام وزارت صمت نیز فراهم می شود که تا اندازه زیادی می تواند به رفع مشکل زنجیره تامین خودروسازی در این بخش کمک کند.

سلیمانی در خصوص تامین مواد اولیه صنعت قطعه از طرق سیستم مچینگ نیز گفت: این موضوع را مطرح و پیگیری خواهیم کرد تا علاوه بر دو خودروساز کشور، فعالان صنعت قطعه نیز امکان استفاده مجدد از این سیستم را داشته باشند.

در این جلسه با پیشنهاد رئیس انجمن صنایع همگن و موافقت مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مقرر شد در پرداخت مطالبات قطعه سازان توجه ویژه ای به قطعه سازان کوچک تر که در شرایط فعلی آسیب پذیرتر هستند، صورت گیرد. همچنین موضوع چک های تضامنی قطعه سازان نزد گروه خودروسازی سایپا نیز مطرح شد که با دستور مهندس سلیمانی، مقرر شد شرکت های سازه گستر و مگاموتور این مشکل را به صورت کامل رفع کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا