خودرو

حضور زنان در صنعت خودروسازی

دکتر فانتین بر این باور است که بحران به وجود آمده در صنعت خودروسازی به خاطر شیوع کرونا می‌تواند به عنوان کاتالیزوری برای به وجود آمدن نیروی کاری متنوع‌تر متشکل از زنان و مردان کمک کند.

ماد نیوز – دکتر آسترید فانتین عضو هیات مدیره بنتلی، برند لوکس گروه خودروسازی فولکس‌واگن است. او در دوره کاری ۲۵ ساله خود در کمپانی‌هایی مانند دایملر و پورشه مشغول به کار بوده و در دانشگاه‌های چین و ایالات متحده تحصیل کرده است.

موسسه تحقیقاتی اینکلوسیو بوردز خانم فانتین را به عنوان یکی از ۱۰۰ زن تاثیرگذار در بخش مهندسی خودرو معرفی کرده است. او در گفت‌وگوی جدیدی که با خبرگزاری بی‌بی‌سی داشته در این باره صحبت کرده که چرا در صنعت خودروسازی کمتر زنان را در پست‌های بالای مدیریتی می‌بینیم در حالی‌که زنان به شکلی فزاینده بخش عمده‌ای از بازار خودرو را به اختصاص داده‌اند و مثلا فقط در بریتانیا مالک ۳۵ درصد خودروهایی هستند که در جاده‌ها تزدد می‌کنند.

تحصیلات خودرویی

دکتر فانتین درباره وضعیت تحصیل زنان در رشته‌های مربوط به صنعت خودروسازی گفته: «زمانی که من به دانشگاه می‌رفتم از بین ۱۲۰ دانشجوی مهندسی مکانیک تنها سه دختر مشغول به تحصیل در این رشته بودند. سوال اینجاست که در یک شرکتی که اساس کارش به مهندسی مربوط می‌شود چه کسانی استخدام می‌شوند؟ قطعا کسانی که در رشته‌های علوم، فناوری، ریاضیات و مهندسی تحصیل کرده‌اند و همه این‌ها رشته‌هایی بوده‌اند که در گذشته بیشتر پسران در آن‌ها تحصیل می‌کردند.

تاثیر کووید-۱۹

دکتر فانتین بر این باور است که بحران به وجود آمده در صنعت خودروسازی به خاطر شیوع کرونا می‌تواند به عنوان کاتالیزوری برای به وجود آمدن نیروی کاری متنوع‌تر متشکل از زنان و مردان کمک کند. او که حالا در هیات مدیره بنتلی مسئولیت بخش «مردم، دیجیتالی‌شدن و هوش مصنوعی» را عهده‌دار است، تمام تلاش خود را صرف وجود آوردن نیروی کاری متنوع‌تر می‌کند.

سال گذشته نشانه‌هایی از پیشرفت در بنتلی دیده می‌شد: این شرکت ۹۳ کارآموز را استخدام کرد که در میان آن‌ها ۳۱ زن حضور داشتند و این رکوردی بی‌سابقه در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود. اما این پیش از آن بود که پاندمی کووید-۱۹ همه چیز را به هم بریزد.

بنتلی نیز مانند همه خودروسازان به خاطر قرنطینه و تعطیلی اجباری کارخانه‌اش در شهر کرو به مدعت ۷ هفته،  دچار آسیبی جدی شد و تمام کارکنان خود را به خانه فرستاد. بعدتر نیز بنتلی از برنامه‌اش برای تعدیل نیروی هزار نفر از کارکنان خود (معادل یک‌چهارم کل نیروی کار این شرکت) خبر داد. با این‌حال خانم فانتین بر این نکته تاکید دارد که تعدیل نیرو (که شامل تعدادی کناره‌گیری داوطلبانه نیز می‌شود) به تلاش بلندمدت او در جهت متنوع‌سازی نیروی کار آسیبی نخواهد رساند.

در واقع او معتقد است که تغییراتی که بحران اخیر در الگوهای کاری شرکت‌ها به وجود آورده می‌تواند مزایای قابل توجهی نیز داشته باشد.

او در این باره گفته: «به نظر من چیزی که ما شاهد آن هستیم یک تغییر نسل است. به نظرم این فرصتی است که باید از آن برای نگاه کردن به آینده بهره ببریم. این فرصت برای کار کردن از راه دور و همکاری روی پلتفرم‌های دیجیتال هرگونه مانعی را در خصوص این‌که شما کجا هستید از بین می‌برد و مثلا موانعی که نگهداری از کودکان و رسیدگی به خانواده به وجود می‌آورند را برطرف می‌کنند. به این ترتیب شما می‌توانید در خانه باشید و همزمان کارهایتان را انجام دهید و به این ترتیب فرصت انجام کارهای مختلف را پیدا می‌کنید و انعطاف‌پذیری‌تان تا ده برابر افزایش پیدا می‌کند. به همین خاطر فکر می‌کنم در آینده محیط کاری بسیار متنوع‌تر خواهد بود. زنان فرصت پیدا می‌کنند که استعداد خود را به شرکت‌ها بیاورند. در گذشته به خاطر کارهای بسیار زیاد دیگری که باید انجام می‌دادند این اشتیاق در آن‌ها وجود نداشت».

به گفته دکتر فانتین همه این‌ها به این خاطر امکان‌پذیر شده که صنعت خودروسازی بهره‌گیری از نیروی کار متنوع متشکل از زنان و مردان را پذیرفته است. به گفته او «در گذشته این صنعت مسایل اساسی این صنعت مهندسی و طراحی بود در حالی‌که حالا موضوعاتی همچون الکتریکی‌سازی و دیجیتالی‌سازی در این صنعت حرف اول را می‌زنند. در نتیجه ما به توسعه‌دهندگان سیستم و افرادی با مهارت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی احتیاج داریم و در این جهانی که پیش‌رو داریم می‌توانیم گزینه‌های بیشتری را در میان زنان پیدا کنیم».

هشیاری از تبعیض‌ ها

علیرغم چالش‌های بی‌شمار زنانی که در صنایع مرد-محور پست‌های بالای مدیریتی قرار دارند، خانم فانتاین گله چندانی از موانعی که با آن‌ها روبه‌رو بوده ندارد.

او در این باره گفته: «شاید من کمی خوش‌شانس بودم. برعکس تجربیات دیگران من با کسانی سروکار داشتم که به من در انجام کارهای مختلف کمک می‌کردند و کسانی دور و برم بودند که روحیه‌ای حمایتی داشتند».

اما او قبول دارد که تفکر غالب در صنعت خودروسازی درباره زنان باید تغییر کند. به گفته او: «ما باید درباره تبعیض‌های ناخودآگاهی که وجود دارد آگاهی ایجاد کنیم. به نظر من در مدت بحران اخیر دیدیم که چه مزایایی از همکاری کردن با افرادی که به لحاظ جنسیتی با ما یکسان نیستند به دست می‌آید و به ارائه نظرهای مختلف و متنوع منجر می‌شود».

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا