اقتصادی

سایپا گزارش عملکرد می‌دهد؛ ایران خودرو وعده/ایران خودرو نیاز به سلیمانی ها دارد

منش مدیریتی در دو خودروساز از یک جنبه حائز اهمیت است. سیدجواد سلیمانی، در طول مدیریت ش با عملکرد خود نشان داده که با عمل به وعده ها با مردم سخن می گوید. در حالی که این روزها مدیران ایران خودرو در حال وعده دادن و خبر اتفاقات خوب در آینده هستند.
ماددر حالی که اوضاع در خطوط تولید و بازار صنعت خودرو کشور همچنان نابسامان است، شاهد تفاوت معناداری در جهت گیری دو خودروساز بزرگ کشور هستیم که آن را می‌توان براساس فضای حاکم بر سطوح مدیریتی آنها توجیه و تحلیل کرد.

سیدجواد سلیمانی، در کمتر از شش ماه از آغاز دوران مدیریت اش در سایپا، خر‌وج از بحران را اولویت نخست خود و تیم متبوع ش قرار داده است. بر این اساس این گروه خودروسازی انتشار اخبار با محوریت گزارش عملکرد را در دستور کار قرار داده تا به مخاطبان خاص و عام خود بگوید اوضاع و احوال سایپا در روزهای سخت خودروسازی در حال بهبود است. میزان تولید و تحویل خودرو سایپا در بهار 98 به طوری بوده که پس از سال ها این شرکت توانست گوی رقابت را از رقیب خود یعنی ایران خودرو ربوده و خودروساز نخست ایران شود.

این در حالی است که در سوی دیگر جاده مخصوص اوضاع و احوال کمی متفاوت است. تیم مدیریتی ایران خودرو به دلیل عدم مطلوب بودن نسبی عملکردشان تحت فشار هستند و برخلاف همتای سایپایی خویش، به دلیل زمامداری شش ساله در ایران‌خودرو نمی‌تواند خود را میراث‌دار تصمیم‌های غلط مدیران گذشته بداند. تعهدات معوق ایران خودرو در خصوص تحویل خودروهای رنو دست پخت همین مدیران آبی پوش است. و لذا نمی توان دیگری را مقصر وضعیت کنونی دانست.

اهرم فشاربعدی بر کاپیتان آبی‌پوشان جاده مخصوص، رفتن یاران فرانسوی و شیرنشان، از این جاده است؛ همانانی که یکه‌زارع برای جلب رضایت‌شان، با صریح‌ترین کلمات و استعاره‌ها به “رنو” حمله می‌کرد. مرور اخبار، اظهارات و مصاحبه های هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در دفاع از قرارداد و فرصت همکاری دوباره با پژو فرانسه به خوبی بیانگر این موضوع است. اما امروز پژویی‌ها رفته‌اند و مدافعان آنان در داخل کشور بایستی پاسخگو باشند.

حضور افراد سیاسی، دولتی و بعضا امنیتی در تیم مدیریتی گروه ایران خودرو، رشد 31 درصدی زیان خالص تا قبل از تحریم، رشد 13 درصدی کارکنان در دورانی که تولید افزایش نیافته، فعالیت تعاونی غیرمجاز ایران خودرو، خروج مسعود وثوق و … از دیگر مسائلی است که هاشم یکه زارع را با چالش پاسخگویی روبرو کرده است.

منش مدیریتی در دو خودروساز از یک جنبه دیگر حائز اهمیت است. سیدجواد سلیمانی، در طول مدیریت ش با عملکرد خود نشان داده که با عمل به وعده ها با مردم سخن می گوید. در حالی که این روزها مدیران ایران خودرو در حال وعده دادن و خبر اتفاقات خوب در آینده هستند. شاید این منش آبی پوشان را بتوان به نوعی وقت خریدن تلقی کرد ولی هر چه هست این است که باید متدولوژی سلیمانی ها در صنعت خودرو تقویت شود

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا